Quantcast

Μαρίνος Κολοκοτσάς: Σύγχρονη προσέγγιση και δημιουργικότητα

Γράφει ο Ιωάννης Μεκιάμης
Φωτογραφίζει η Αγγελική Καλαμαρά

Οι δουλειές του έχουν βραβευτεί σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει ένα ευρύ φάσμα συνεργατών καθώς καταφέρνει να διατηρεί μια ποιοτική μοναδικότητα σε κάθε του project. Η δουλειά του δεν έχει συγκεκριμένο ύφος. Βασίζεται στην έρευνα, στην τυπογραφία και στη δυνατότητα να συνεργάζεται με τους σωστούς ανθρώπους.

O ταλαντούχος graphic designer μιλά για το Nowhere studio, για εμπνεύσεις και δημιουργικότητα.

Μίλησέ μας για το Nowhere studio.
Το Nowhere Studio είναι ένα δημιουργικό γραφείο που ιδρύθηκε το 2016 για να στεγάσει το σύνολο της δουλειάς που παράγεται από εμένα και τους συνεργάτες μου. Ειδικευόμαστε στον σχεδιασμό οπτικής επικοινωνίας σε αναλογικά και ψηφιακά μέσα: εταιρική ταυτότητα, συσκευασία, editorial και digital design. Το πελατολόγιο μας αποτελείται από μικρά startups έως μεγάλες εταιρίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Aυτή τη στιγμή στεγαζόμαστε στην πλατεία Αγίας Ειρήνης στο Μοναστηράκι σε ένα co-working space που μοιραζόμαστε με άλλους δημιoυργικούς επαγγελματίες. 

Ποιος ήταν ο αρχικός σου στόχος σχετικά με το μέλλον του γραφείου σου;
Το γραφείο ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια αυτοπροσδιορισμού και ήταν το επόμενο βήμα από το στάδιο του freelancer στο οποίο βρισκόμουν. Το όνομά του προκύπτει από ένα έργο της Tauba Auerbach από τη σειρά έργων Anagrams. Αν χωρίσεις τη λέξη Nowhere φανερώνεται η αντίθετη έννοια Now Ηere. Σε μια εποχή που όλα είναι ρευστά και καμιά φορά  μοιάζει να μην ξέρεις που πραγματικά βρίσκεσαι, σημασία έχει ίσως περισσότερο το τώρα. Το μέλλον του γραφείου δεν είναι προδιαγεγραμμένο αλλά διαμορφώνεται από τις ανάγκες, τόσο τις προσωπικές μου όσο και της αγοράς που κινείται. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα ήθελα να παραμείνει μικρό από άποψη ανθρώπινου δυναμικού και να επικεντρώνεται σε projects που δίνουν την ευκαιρία να κάνουμε ποιοτική δουλειά.

Άλλαξε κάτι από τα αρχικά σου σχέδια;
Ουσιαστικά όχι. Αυτό που αλλάζει συνεχώς είναι ο χρόνος στον οποίο συμβαίνουν τα πράγματα. Σίγουρα η ανασφάλεια που συνοδεύει την Ελληνική οικονομική κρίση απαιτεί μεγαλύτερη ψυχραιμία και προσοχή στα επιχειρηματικά βήματα και στα ρίσκα που θα μπορούσε κανείς να πάρει, ακόμα και δημιουργικά. 

Στο παρελθόν είχες εργαστεί σε μερικά από τα μεγαλύτερα γραφεία γραφιστικής της χώρας μας. Τι σε ώθησε στο να ξεκινήσεις να εργάζεσαι ως freelancer;
Εργάστηκα για μερικά χρόνια στο χώρο της διαφήμισης και ήμουν πολύ τυχερός γιατί σε έναν εμπορικό κλάδο έτυχε να συνεργαστώ με πολύ δημιουργικούς ανθρώπους. Εκεί κατάλαβα ότι θα προτιμούσα μια πιο άμεση επαφή με τους πελάτες και την δυνατότητα να μπορώ να καθοδηγώ ο ίδιος τη δημιουργική διαδικασία. Να μπορώ μέσω ερωτήσεων να καταλαβαίνω όχι τι θέλει ο πελάτης μου, αλλά τι χρειάζεται. Επίσης ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα που προσφέρει το να είσαι freelancer είναι ότι διαμορφώνεις ο ίδιος τις συνθήκες εργασίας σου. Από τον χώρο που θα δουλεύεις μέχρι τις καλοκαιρινές σου διακοπές. 

Πόσο εύκολο είναι για κάποιον που ασχολείται με το graphic design και έχει ως έδρα του την Αθήνα, να αναλαμβάνει δουλειές σε όλη την Ευρώπη;
Τα τελευταία χρόνια είναι πολύ εύκολο! Έχω δουλέψει για πελάτες στην Οξφόρδη, τη Ζυρίχη ακόμα και τη Νέα Υόρκη, χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Αφενός υπάρχουν πια όλα τα εργαλεία που θα χρειαζόταν κανείς για να επικοινωνήσει κάθε στιγμή με πολύ μεγάλη ευκολία και αφετέρου υπάρχει ήδη μια τέτοια κουλτούρα συνεργασίας που έχει προκύψει από τις ανάγκες μιας παγκόσμιας οικονομίας. Ειδικά όσοι ασχολούμαστε με την γραφιστική, ζούμε ήδη σε μια εποχή που μπορούμε να δουλεύουμε κυριολεκτικά από παντού.

Σαν χώρο δράσης έχεις επιλέξει το κέντρο της πόλης, τι κρύβεται πίσω από αυτή την επιλογή;
Το κέντρο είναι το σημείο της Αθήνας που διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό την ταυτότητά της. Η αγορά του, τα μαγαζιά και οι άνθρωποι του,  δημιουργούν στο σύνολό τους την εικόνα της πόλης και νομίζω ότι όποιος ασχολείται με την οπτική επικοινωνία είναι καλό να βρίσκεται κοντά σε αυτή την εικόνα.

Από το 2005 που ήρθα για σπουδές, έχω ζήσει στο κέντρο σε διάφορες περιοχές: στο Λυκαβηττό, στα Πετράλωνα και τελευταία στο Κουκάκι. Οι φίλοι μου, τα μέρη που βγαίνω βρίσκονται εδώ και με ευχαριστεί που στην καθημερινή διαδρομή προς το γραφείο χαιρετάω γνωστούς που βλέπω είτε καθημερινά είτε τυχαία.

Εξάλλου η προσβασιμότητα λόγω συγκοινωνιών, η ύπαρξη κρατικών υπηρεσιών και εμπορικών καταστημάτων, διευκολύνει τόσο στις καθημερινές υποχρεώσεις όσο και στην επαφή με συνεργάτες και πελάτες.

Η δουλειά σου έχει βραβευτεί πολλές φόρες, τόσο εντός ελληνικών συνόρων, τόσο και εκτός. Πόσο σημαντική είναι η διάκριση για σένα; Πέρα από την ηθική ικανοποίηση, πιστεύεις πως είναι ένας παράγοντας που μπορεί να σου προσφέρει επιπλέον δουλειές;
Η διάκριση είναι σημαντική ανάλογα από το που προέρχεται. Είναι αρκετά εύκολο να συμμετέχεις σε έναν διαγωνισμό, αρκεί να έχεις χρήματα. Υπάρχουν διαγωνισμοί που ενδιαφέρονται πραγματικά στο να αναδείξουν ποιοτικές δουλειές. Αυτό φαίνεται στην κάθε διοργάνωση κυρίως από την κριτική επιτροπή. Η δουλειά μου έχει βραβευτεί στα Βραβεία ΕΒΓΕ στα βραβεία Ερμής και στα Dieline Awards. Και οι 3 διοργανώσεις φημίζονται για την ποιότητα των δουλειών που επιλέγονται και διαμορφώνουν τάσεις και trends στην αγορά του design. Μια τέτοια διάκριση αποτελεί σίγουρα επιβεβαίωση της ποιότητας της δουλειάς μας και σίγουρα έλκει έναν “διαβασμένο” πελάτη.

Θεωρείς πως το πιο σημαντικό πράγμα για έναν graphic designer, είναι η καλή χρήση των ηλεκτρονικών προγραμμάτων ή η αισθητική;
Είναι πολύ σημαντικό να ξέρεις καλά τα εργαλεία της δουλειάς σου ώστε να κάμπτονται οι τεχνικοί περιορισμοί έκφρασης και να μπορούν να προκύπτουν νέες μορφές. Παρ΄όλα αυτά πάντα θα υπάρχει κάποιος που χειρίζεται ένα μέσο καλύτερα και ίσως θα μπορούσε να σε βοηθήσει να πετύχεις οτιδήποτε. Από την άλλη το θέμα της αισθητικής είναι πιο περίπλοκο γιατί ουσιαστικά καθορίζει το ύφος της δουλειάς σου και την προσωπικότητά σου σαν σχεδιαστή. Η αισθητική προκύπτει μεταξύ του υποκειμενικού και του αντικειμενικού και διαμορφώνεται συνεχώς. Το σημαντικό είναι να μπορείς να κρατάς ισορροπίες. Και μάλλον αυτό είναι πιο σημαντικό.

Στις περισσότερες δουλείες σου που έχουμε δει, διαπιστώνουμε πως η παρουσία του χρώματος και η διάθεση για «παιχνίδι» είναι αρκετά έντονες. Είναι κάτι το οποίο ζητείται από τους πελάτες σου ή είναι μια δική σου προσωπική προσέγγιση;
Η δουλειά του σχεδιαστή οπτικής επικοινωνίας επικεντρώνεται στο να διευκολύνει τον πελάτη να περάσει το μήνυμα του στο κοινό που τον ενδιαφέρει. Για να συμβεί αυτό επιστρατεύονται διάφοροι τρόποι απεικόνισης που θα ενισχύσουν το μήνυμα αυτό. Χρησιμοποιούνται σημειολογικοί κανόνες που διαμορφώνουν μια τελική εικόνα. Ένας τρόπος μετάδοσης του μηνύματος είναι και το χρώμα. Κάθε χρώμα προκαλεί μια συγκεκριμένη αντίδραση και με αυτό το κριτήριο επιλέγεται.

Το “παιχνίδι” είναι επίσης μέρος αυτής της διαδικασίας Το design οφείλει να μην είναι μόνο διακοσμητικό αλλά να προκαλεί τον θεατή για να έχει μεγαλύτερο impact. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η πρώτη εντύπωση. Αν αυτή είναι θετική, το μήνυμα περνάει με θετικό τρόπο στον αναγνώστη του. Γι αυτό το λόγο προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια συνολική εμπειρία και όχι απλά να ντύσουμε μια λευκή επιφάνεια.

More Stories
66c33f566926f62c821dc2b5f47f94f3
Ένα ατμοσφαιρικό διαμέρισμα στο Λονδίνο όπου δεσπόζει το βαθύ πράσινο
DIDÉE.GR