Επιμέλεια Κειμένου: Κατερίνα Καρσιώτη
«Η καλύτερη μουσική είναι εκείνη που σε αναγκάζει να την ακούς ενεργητικά.» – Kamasi Washington
Θυμάμαι ακόμα το κορυφαίο του album του Kamasi Washington – ενός από τους πιο σπουδαίους τζαζίστες και σαξοφωνίστες – THE EPIC, το 2015, που οι κριτικές, τα μουσικά περιοδικά και τα sites είχαν «πάρει φωτιά». «Αριστούργημα» λέγανε, «Μουσικό Έπος» και είχαν φυσικά δίκιο, εξ ου και ο τίτλος THE EPIC. Μια υπερπαραγωγή με ορχήστρα και χορωδία, όπου διακρίνονταν σημαντικές καταβολές και επιδράσεις, τόσο μουσικές (Coltrane, Sanders, Blakey, Sun Ra), όσο και ιδεολογικές (Malcolm X). Τίποτε δεν είναι τυχαίο άλλωστε.
Θυμάμαι επίσης ακόμα την περίοδο εκείνη που στα ραδιόφωνα βασικές μας επιλογές αποτελούσαν τα “The Rhythm Changes”, “Re Run Home”, “Clair de Lune”, “Askim” και πολλά ακόμα. Φλερτάραμε με τον ήχο του, με την cosmic jazz που επικρατεί και σίγουρα – θα κάνει τον μέγιστο Sun Ra ευχαριστημένο και υπερήφανο – με μια free jazz που μαγεύει, μ’ έναν μουσικό κόσμο που έχει κάτι από το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον…
Ένας δίσκος που χαρακτηρίστηκε “jazz sequel”, ένας δίσκος που χωρίζεται σε 3 μέρη… Vol 1, The Plan – Vol 2, The glorious Tale – Vol 3, The Historic Repetition. Mία ιστορία μουσικής, που αφηγείται την ιστορία ενός σοφού γέροντα, που φυλάει τις πύλες της πόλης περιμένοντας να αντικατασταθεί από τη νέα γενιά. Μια μουσική πανδαισία, ένας πλουραλισμός ήχου από το αμερικάνικο musical ως το debop και τον αυτοσχεδιασμό. Μια αυθεντική jazz πηγή που σου χαρίζει αυτό που ακριβώς επιθυμείς και θέλεις απ’ αυτό το είδος. «Ελευθερία» όπως έλεγε και ο Thelonious Monk.
Ο Kamasi Washington λοιπόν, ένας τους σπουδαίους τζαζίστες και σαξοφωνίστες, μετρά υπέροχες και ποικίλες συνεργασίες, μερικές από τις οποίες ακούν στα εξής ονόματα: Quincy Jones, Kendrick Lamar, Flying Lotus, McCoy Tyner, Snoop Dogg, Harvey Mason, Lauryn Hill, Wayne Shorter, Kenny Burrell, George Duke, Stanley Clarke, Chaka Khan.
Γεννήθηκε στο Λος Άντζελες το 1981 και ήταν ένα από τα επτά παιδιά του σαξοφωνίστα Rickey Washington. Σε ηλικία 11 ετών ξεκίνησε μαθήματα κλαρινέτου. Δύο χρόνια αργότερα, ο πατέρας του τού χάρισε ένα σοπράνο σαξόφωνο. Όπως αναφέρει ο ίδιος, ήταν «ένας έρωτας με το πρώτο φύσημα, θεία φώτιση, περίπου όπως όταν πρωτογνωρίζεις τον άνθρωπο που θα παντρευτείς».
Μεγάλωσε στα προάστια του Λος Άντζελες, τη δεκαετία του 1980, σε μια εποχή και περιοχή με πολλά περιστατικά βίας – κάποια στιγμή, μάλιστα, βρήκε έναν άνθρωπο σκοτωμένο στην αυλή του σπιτιού του. Αυτό συνέβαλε στην πολιτικοκοινωνική αφύπνισή του. Πήγε στο φημισμένο γυμνάσιο Hamilton και, ως έφηβος, περιόδευε με την μπάντα του πατέρα του, αλλά και με το –αναπάντεχα τζαζιστικό– γκρουπ του διάσημου ράπερ Snoop (Doggy) Dogg. Σπούδασε στο UCLA εθνομουσικολογία, και πιο συγκεκριμένα τις μουσικές παραδόσεις της Ινδίας, της Ινδονησίας και της Γκάνας. Πρωτοεμφανίστηκε στο δίσκο Young Jazz Giants το 2004 και το 2015 συμμετείχε και στο μνημειώδη δίσκο To Pimp a Butterfly του Kendrick Lamar, ο οποίος περιλάμβανε στίχους που έγιναν συνθήματα κατά της αστυνομικής βίας, ενώ τιμήθηκε και με Γκράμι.
Αυτή η εκπληκτική προσωπικότητα της μουσικής σκηνής, που κατάφερε να «γεφυρώσει» την ποπ-ραπ με την τζαζ, μετά από πρόσκληση της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών έρχεται στις 4 Ιουλίου για μια βραδιά στην Τεχνόπολη Αθηνών, που θα θες να κρατήσει αν όχι όλο το καλοκαίρι, όλον το μήνα.
«Η πολιτική έχει να κάνει με τον τρόπο διακυβέρνησης των ανθρώπων. Η μουσική είναι έκφραση σκέψεων, που κυβερνούν τους ανθρώπους.» – Kamasi Washington
Μέχρι τότε απολαύστε το νέο του single “Truth”:
https://www.youtube.com/watch?v=rtW1S5EbHgU