About Time: Fashion and Duration – Η πολυαναμενόμενη έκθεση του MET για τη μόδα

Από την Κατερίνα Γιογάκη


Από το 1870 έως σήμερα η ιστορία της μόδας μελετάται ενδελεχώς από το Costume Institute του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης. Την προηγούμενη εβδομάδα, η έκθεση About Time: Fashion and Duration με αφορμή τα 150 χρόνια από την ίδρυση του μουσείου, εγκαινιάστηκε (με κάποια καθυστέρηση, μιας και τα προγραμματισμένα εγκαίνια την περασμένη άνοιξη είχαν αναβληθεί λόγω COVID-19) και είναι πλέον προσβάσιμη στο κοινό.

Όπως το λέει και ο τίτλος, το θέμα της έκθεσης είναι η διάρκεια της μόδας.

«Η μόδα αφορά το τώρα. Ακόμα κι αν υπάρχουν τάσεις από το παρελθόν, η μόδα βρίσκεται πάντα στο παρόν.», λέει ο Andrew Bolton, επιμελητής του Ινστιτούτου κοστουμιών, σε συνέντευξή του στην Αμερικανική L’OFFICIEL.

Τα κομμάτια που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι κυρίως μαύρα και λευκά για να τονίστουν έτσι οι εναλλαγές σε σχήμα, θέμα, υλικό ή διακόσμηση. Η οπτική παρουσίαση είναι κάτι σαν «ένα φάντασμα που διηγείται» (Virginia Woolf), υπό τους ήχους κλασικής μουσικής, τους χτύπους του ρολογιού αλλά και με quotes για το χρόνο και τη διαχρονικότητα.

Αποτελείται από δυο γκαλερί/ sections. Στην πρώτη υπάρχουν εκτεθειμένες ενδυμασίες με τρόπο συμβατικό ενώ στη δεύτερη υπάρχει μια εγκατάσταση καθρεπτών που αντιπαραθέτει ενδυματολογικά κομμάτια σε ένα «εναλλακτικό χρονοδιάγραμμα».

Ανάμεσα στα κυριότερα σημεία της έκθεσης είναι ένα φόρεμα περιπάτου, όπως χαρακτηριζόταν,  της δεκαετίας του 1880 και ένα φόρεμα Yohji Yamamoto με παρόμοιο σχεδιασμό, ενδύματα τα οποία σχεδιάστηκαν  με περισσότερο από έναν αιώνα διαφορά. Έντονα puff sleeves της εποχής έρχονται να συναντήσουν δημιουργίες Comme des Garçons και ένα κλασικό φόρεμα με φτερά της δεκαετίας του ’20 τοποθετείται δίπλα σε ένα παρόμοιο κομμάτι  από τη συλλογή Άνοιξη/ Καλοκαίρι 1997 του John Galliano. Επίσης το σακάκι Bar της δεκαετίας του ’40 του Christian Dior και η ενημερωμένη έκδοσή του από τη σχεδιάστρια Junya Watanabe για τη συλλογή Φθινόπωρο / Χειμώνας 2011, βρίσκονται δίπλα-δίπλα.

Χαρακτηριστικά κομμάτια όπως το μικρό μαύρο φόρεμα και το τουίντ κουστούμι της Chanel  καθώς και το Le smoking suit του Yves Saint Laurent παρουσιάζονται σε νέες εκδοχές, πάνω από μισό αιώνα μετά, από τους Virgil Abloh, Karl Lagerfeld και Jean Paul Gaultier, αντίστοιχα.

Για το κλείσιμο της έκθεσης έχει επιλεχθεί ένα λευκό φόρεμα από τη συλλογή Haute Couture  S/S 2020 των Viktor & Rolf. Το κομμάτι αυτό έχει κατασκευαστεί από ένα συνονθύλευμα ανακυκλωμένων υλικών και “χαλαρών” υφασμάτων, συμβολίζοντας το μέλλον της μόδας.

«Η παραγωγή, η κυκλοφορία και η κατανάλωση της μόδας έχουν επιταχυνθεί τόσο πολύ (πράγμα όχι καλό) και ένιωσα ότι το φόρεμα στέλνει ένα θετικό μήνυμα σχετικά με την-ελαφριά- επιβράδυνση της μόδας.» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Bolton.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 7 Φεβρουαρίου 2021

DIDEE MAGAZINE

Η υψηλή αισθητική στη σύγχρονη ζωή της πόλης.

More Stories
Η άρτια πορεία της -one and only- Eva Chen, στη βιομηχανία της μόδας