Quantcast

Χριστίνα Κατσαούνη: Εκλεκτικό στυλ και σύγχρονη σκέψη

Συνέντευξη: Φένια Ζάννη
Φωτογράφιση: Αγγελική Καλαμαρά
Makeup/hair: Παναγιώτης Καρακάσης 

Η δυναμική προσωπικότητα της Χριστίνας Κατσαούνη δεν σταμάτησε στα αρνητικά στατιστικά στοιχεία που επικρατούσαν στον τομέα της μόδας και των περιοδικών, όταν ολοκλήρωσε πριν από μερικά χρόνια τις σχετικές σπουδές της και διεκδίκησε τη θέση της Editorial Assistant στον εκδοτικό όμιλο Assouline. Αυτό ήταν μόνο το ξεκίνημα. Έχοντας ζήσει στο Λονδίνο και το Παρίσι και έχοντας εργαστεί σε σημαντικές θέσεις και ομίλους, σήμερα κάνει έναν απολογισμό όλων αυτών, καθώς μιλά για την αγάπη της στα περιοδικά, την επέλαση του ίντερνετ στην Ελλάδα και την αργή αποκατάσταση της ισορροπίας. Μάλιστα, δεν παραλείπει να αναφερθεί στις γυναικείες επιρροές που καθόρισαν το δικό της στυλ όπως επίσης και στη μόδα σε Ελλάδα και Παρίσι.

Οι σπουδές σου αφορούν τους κλάδους της δημοσιογραφίας, της επικοινωνίας και της μόδας πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι επαγγελματικά με αυτήν; Μίλησε μας για το background σου με μια μικρή αναδρομή στα επαγγελματικά σου.
Οι σπουδές μου είναι πάνω στα Media & Communications, το tv Production & Journalism (γι’ αυτό κι έχω δουλέψει και στο BBC3) και το Fashion Magazine Business & Fashion Journalism στο Central Saint Martins. Το τελευταίο μου πτυχίο έγινε χαριστικά, γιατί οι δικοί μου πίστευαν πως δεν θα βρω ποτέ δουλειά στα περιοδικά. Και κάπου μέσα μου τους έδινα δίκιο, γιατί όταν απευθύνεσαι σε μία αγορά που 9 στους 10 είτε θέλουν να απορροφηθούν επαγγελματικά σ’ αυτή, είτε είναι το όνειρό τους, τότε σε καταβάλλει το αίσθημα της ματαιότητας και λες «εμένα θα πάρουν;». Έμαθα εμπειρικά αυτό να μη με αφορά, γιατί τελικά εμένα πήραν! Κι αυτό έγινε τυχαία, όταν έστειλα βιογραφικό για τη θέση της Editorial Assistant στο Παρίσι, στον εκδοτικό όμιλο Assouline, οπότε και άλλαξα χώρα – ζούσα στο Λονδίνο τότε – όπως και ζωή μέσα σε μία εβδομάδα. Έζησα δύο χρόνια το επαγγελματικό μου όνειρο στη μεγαλύτερη μητρόπολη της μόδας, εξελίχθηκα σε Fashion και Arts Editor των Dorchester Collection περιοδικών και site του ομίλου, βρέθηκα στα μεγαλύτερα events μόδας, γνώρισα σπουδαίους ανθρώπους και αυτή η εμπειρία ζωής μόνο πλουσιότερη μπορεί να με κάνει. Αλλά δεν είναι αυτό η ζωή μου και γι’ αυτό βρίσκομαι στην Αθήνα τα τελευταία 6 χρόνια. Έχω εργασθεί ως Fashion Director, Editor και Writer στο Tlife, στο Yatzer, στο Instyle Greece και σήμερα είμαι Managing Editor στο Elena’s Diary και Fashion Writer στο Oneman, και γενικά αν μπορούσα να δουλέψω σε όλα τα site και περιοδικά, θα το έκανα. Δεν μπορώ να λέω «όχι» σε δουλειά.

Από πότε θυμάσαι τον εαυτό σου να ταυτίζεται με τη μόδα;
Είμαι κορίτσι, τι εννοείς; Από πάντα! Πιστεύω πως έπαιξαν σημαντικό ρόλο οι γυναίκες της οικογένειάς μου, που την αγαπούσαν και την αγαπούν πολύ. Η γιαγιά μου έραβε συνέχεια ρούχα. 7 μέρες ταξίδι πήγαινε με τον παππού; 14 ολοκαίνουργια σύνολα έφτιαχνε, άλλο το πρωί, άλλο το βράδυ, ποτέ το ίδιο δεύτερη ημέρα. Κι εγώ μικρή ήμουν μέσα σε όλο αυτό και το παρατηρούσα. Oπότε το να την αγαπώ τη μόδα και να με ενδιαφέρει έντονα, μου βγήκε φυσικά. Και άλλωστε, όπως μεγαλώνεις, αυτό τείνεις να θεωρείς και το φυσιολογικό.

Έχεις υπάρξει στο δυναμικό πολλών περιοδικών. Τι είναι αυτό που σε ελκύει τόσο στο περιοδικό;
Το ταξίδι στη φαντασία. Το ονειρικό. Αυτή η απόδραση που κάνεις μέσα σε λίγα λεπτά. Οι εικόνες και τα χρώματα, οι ενδιαφέρουσες ιστορίες και οι προσωπικότητες που συναντάς σε κάθε τους σελίδα. Ακόμη και η μυρωδιά τους, το τυπωμένο σε καλό χαρτί περιοδικό έχει άλλη αίσθηση. Τα αγαπώ τα περιοδικά κι αν πρέπει να διαλέξω αν αγαπώ τη μόδα ή τα περιοδικά περισσότερο, θα σου πω πως ο λόγος που κάνω αυτή τη δουλειά είναι τα περιοδικά.

Θεωρείς πως το έντυπο ίσως έχει εξασθενίσει σήμερα, δεδομένης της επέλασης των digital περιοδικών, sites και blogs;
Πιστεύω πως τα περιοδικά παγκοσμίως έχουν υποστεί κρίση, όχι μόνο εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης αλλά και λόγω της ταχύτητας της πληροφορίας που επιβάλλει η εποχή. Ο κόσμος αγοράζει επιλεκτικά πλέον, γιατί μπορεί άμεσα και μέσα από το κινητό του να βρει τα πάντα, κι αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Το ίντερνετ στη χώρα μας είναι ένα σχετικά νέο μέσο και οι ισορροπίες μπαίνουν σιγά σιγά. Πιστεύω πως υπάρχει χώρος για όλους, αρκεί να έχουν κάτι να πουν.

Γενικότερα πώς βλέπεις τον τομέα της δημοσιογραφίας με την οποία ασχολείσαι, στην Ελλάδα σήμερα;
Ο τίτλος «δημοσιογράφος» είναι πολύ ευρύς, γι’ αυτό και θα εστιάσω στους δημοσιογράφους μόδας, που αυτό είμαι. Σε αυτόν το χώρο είναι πολύ εύκολο να έχει άποψη για τα δρώμενα ο καθένας, από την Suzy Menkes μέχρι και κάποιον που δεν έχει καμία σχέση με τον κλάδο αυτό, και στους χαλεπούς αυτούς καιρούς που ζούμε, δύσκολα βρίσκεις ενδιαφέρον, «ζουμερό» κείμενο μόδας να διαβάσεις. Εύχομαι οι καλοί μας επιχειρηματίες να ξεχωρίσουν τους τρεις fashion τίτλους της εποχής, που είναι οι δημοσιογράφοι, οι στυλίστες και oι fashion bloggers, και να αφήσουν τον καθένα από εμάς να κάνει τη δουλειά, για την οποία τον πήρανε.

Ποιος ήταν ο λόγος που σε ώθησε στις σπουδές στο εξωτερικό; Θεωρείς πως η εξωστρέφεια σε τέτοια ζητήματα διευρύνει τους ορίζοντες περισσότερο;
Σαφέστατα και τους διευρύνει. Ένα ταξίδι πας και γυρίζεις αλλιώς, γιατί έχεις εξελιχθεί, έχεις αποκτήσει εικόνες, που μέχρι πριν δεν είχες. Πόσο μάλλον το να ζεις στο εξωτερικό και πόσο μάλλον να φύγεις στα 19 από την άνεση και την ασφάλεια της οικογένειάς σου. Και οφείλω να σου πω πως η απόφασή μου να σπουδάσω στο Λονδίνο, ήρθε πολύ νωρίτερα από την απόφασή μου να ασχοληθώ με τα περιοδικά μόδας. Ήμουν νομίζω 14 χρονών, όταν ήδη ονειρευόμουν τη ζωή μου εκεί κι ας πήγαινα ακόμη σχολείο. Ίσως από τότε η οπτικοποίηση να ήταν μέρος της ζωής μου! Η απόφαση του να ζήσω έξω έχει να κάνει με μία εσωτερική ανησυχία που είχα κι έχω, και την εμπειρία αυτή, είτε κάποιος ασχοληθεί με το κομμάτι της μόδας, είτε όχι, τη συστήνω ανεπιφύλαχτα.

Αν σου ζητούσα να κάνεις μια σύγκριση ανάμεσα στη μόδα ως έχει στην Ελλάδα και στη μόδα ως έχει στις χώρες που έχεις επισκεφτεί, ποιες είναι οι διαφορές που υπάρχουν και γιατί πιστεύεις;
Η μόδα στην Ελλάδα υπήρχε και υπάρχει, οι υποδομές είναι αλλιώς. Όταν το Παρίσι στηρίζει φορολογικά τη βιομηχανία αυτή ώστε να παραμείνει εκεί και να είναι ανταγωνιστική και κερδοφόρα, τότε τι να συγκρίνουμε; Τα μεγέθη είναι αλλιώς και οφείλεται ένα μπράβο σε όσους προσπαθούν εδώ στην Ελλάδα να κάνουν τη δουλειά αυτή.

Όρισέ μας με λίγα λόγια τις έννοιες μόδα, στυλ, έμπνευση, κομψότητα.
Πολλές, διαφορετικές έννοιες σε μία ερώτηση. Η μόδα είναι μία μορφή τέχνης και αποτύπωσης του σήμερα κοινωνικά κι όχι μόνο επάνω στο ρούχο, ενώ το στυλ είναι ο τρόπος που ο καθένας την αντιλαμβάνεται και την εκφράζει. Η έμπνευση είναι υποκειμενική για τον καθένα και δεν πιστεύω πως ορίζεται, ενώ η κομψότητα έρχεται μέσα από το φέρεσθαι κι όχι από το ντύσιμο.

Πώς θα προσδιόριζες το δικό σου στυλ; Έχουν υπάρξει «ρεύματα» ή προσωπικότητες στη διαμόρφωση του στυλ σου; Σε ποιες δεκαετίες τοποθετούνται;
Το στυλ μου θα το χαρακτήριζα ως εκλεκτικό. Έχω συγκεκριμένα κομμάτια ως βάση και πάνω σ’ αυτά προσθέτω κάτι νέο, γι’ αυτό και δεν κάνω εύκολα παρορμητικές αγορές. Κι αυτό το κάνω ακόμη και στις προσωπικότητες που με εμπνέουν, από την καθεμία κρατάω και κάτι, πχ. από την Carine Roitfeld τα provocative στοιχεία, από την Barbara Martelo τη δυναμική των απλών της επιλογών, από την Diana Vreeland το κόκκινο των νυχιών της. Τώρα, οι επιρροές μου είναι από τη δεκαετία του ’80 και του ’90 περισσότερο, με πολλή αγάπη στα ψηλόμεσα παντελόνια, τα bodies και τις χρυσές λεπτομέρειες. Δηλαδή, η Linda Evangelista στο show του Gianni Versace το 1992, για μένα είναι το απόλυτο. Παρόλα αυτά με χαρακτηρίζω ως την απόλυτη mood dresser – δηλαδή ντύνομαι ανάλογα με τη διάθεσή μου κι αν δεν έχω διάθεση να ντυθώ, τότε κάθομαι σπίτι μου και ξενοιάζω.

Ποια είναι τα κομμάτια που θα έπαιρναν τον τίτλο του “essential” για σένα; Έχεις στυλιστικές «εμμονές»;
Αν και δεν μου αρέσουν οι εμμονές, παραδέχομαι πως  υπάρχει κάποιο σοβαρό θέμα με τα ψηλόμεσα παντελόνια και τα bodies. Αν έχω αυτά τα δύο κομμάτια, μπορώ να είμαι ντυμένη από το πρωί μέχρι το βράδυ και να πάω παντού.

Σχετικά με το make up, θα σε αποκαλούσε κανείς λάτρη του eyeliner. Θεωρείς πως αποτελεί το make up συμπλήρωμα του στυλ; Κι αν ναι, για σένα τι «συμπληρώνει» το έντονο eyeliner; Υπάρχουν άλλες λατρείες σου στο βάψιμο;
Είμαι λάτρης του eyeliner και όχι δεν ντρέπομαι να το παραδεχτώ! Και χρησιμοποιώ ένα συγκεκριμένο εδώ και χρόνια που αν δεν έχω αυτό, γκρεμίζονται όλες μου οι ισορροπίες. Βασικά αν έχω eyeliner, το foundation μου, ένα ψηλόμεσο τζιν κι ένα κορμάκι, πάω όπου θες, για όσο θέλεις.
Σαφέστατα λοιπόν πιστεύω πως το make up ολοκληρώνει μία εμφάνιση, αρκεί να το χρησιμοποιείς σύμφωνα με τον τόπο και το χρόνο που βρίσκεσαι. Θεωρώ πως εμείς οι γυναίκες έχουμε την ευκαιρία να μπορούμε να τονίζουμε τα χαρακτηριστικά μας, γιατί να μην το κάνουμε;

Αυτή την περίοδο, πού σε βρίσκουμε επαγγελματικά; Έχεις μελλοντικά σχέδια που θα ήθελες να μοιραστείς;
Αυτή την εποχή είμαι Managing Editor στο Elena’s Diary, Fashion Writer στο Oneman και Βrand Αmbassador των fashionnoiz.com και των Salt&Pepper Jeans, ενώ τα σχέδια μου για το άμεσο μέλλον επικεντρώνονται στην προσωπική συλλογή με Βodies που ετοιμάζω και βασικά ζω και αναπνέω για την κυκλοφορία της. Stay tuned!

More Stories
300sl 2 (1)
1954 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing
DIDÉE.GR