Περισσότερα από 165 χρόνια καινοτομίας και μοναδικής έκφρασης βρετανικότητας ζωντανεύουν στο βιβλίο Burberry του δημοσιογράφου μόδας, Alexander Fury. Ένα βιβλίο με πλούσια εικονογράφηση, γεμάτο με υλικό από το αρχείο του οίκου και όχι μόνο. Πέντε κεφάλαια με 200 εικονογραφήσεις, απεικονίζουν την εξέλιξη της Burberry από μια οικογενειακή εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1856, σε ένα διάσημο παγκόσμιο brand πολυτελείας.
“Δείξε μου τα ρούχα μιας χώρας”, είπε ο μυθιστοριογράφος Anatole France, “και μπορώ να γράψω την ιστορία της” και τα ρούχα του οίκου Burberry είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ιστορία της Βρετανίας, όπως γίνεται αντιληπτή στη συνείδηση μας.“Κατά κάποιον τρόπο, όταν φοράω Burberry νιώθω ότι εκπροσωπώ τη χώρα μου. Νιώθω ότι το βρετανικό στυλ και η συμπεριφορά πάντα οδηγούν τις τάσεις. Δεν το φοράμε απλώς, το ζούμε”, λέει το μοντέλο Naomi Campbell, που έχει συμμετάσχει σε μια σειρά από καμπάνιες της Burberry, με πιο πρόσφατη την καμπάνια Summer 2021 Monogram.
“Ο οίκος Burberry είναι το βασικό βρετανικό brand. Για όσους από εμάς μεγαλώσαμε στον κόσμο της μόδας του Λονδίνου τη δεκαετία του ’90, είναι μέρος του DNA μας. Επιπλέον οι τελευταίες δύο δεκαετίες έχουν εδραιώσει τη θέση της Burberry, που παραμένει στην κορυφή της μόδας και του πολιτισμού”, λέει ο Edward Enninful OBE, αρχισυντάκτης της βρετανικής Vogue.
Η βρετανικότητα ή britishness ωστόσο, είναι ένας εύπλαστος όρος. Πολλοί προσπάθησαν να τον “ενσαρκώσουν”, αλλά οι περισσότεροι απέτυχαν. Ίσως επειδή η βρετανικότητα είναι κάπως αντιφατική με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τη μεγαλοπρέπεια του royalty η οποία συμβαδίζει με τον πραγματικό κόσμο. Βritishness σε μια κοινωνία είναι οι άνθρωποι της. Μια κοινωνία γεμάτη με ανθρώπους ντυμένους με στολές κάθε λογής αλλά την ίδια στιγμή γεμάτη με επαναστάτες. Το φαινόμενο πανκ γεννήθηκε τη δεκαετία του 1970, αλλά αντιπροσωπεύει ένα βαθιά εδραιωμένο πνεύμα εξέγερσης που επίσης εκλαμβάνεται ως βρετανικό. Ήταν παρόν και ευδιάκριτο στις συλλογές του Thomas Burberry ο οποίος τόλμησε να προχωρήσει πέρα από τις συμβάσεις, αμφισβητώντας το status quo – αντλώντας έμπνευση από την αγροτική ζωή και μεταφράζοντας τη σε ρούχα, κομψά αλλά και πρακτικά.
Ο οίκος Burberry γεννήθηκε στη Βρετανία και, ως εκ τούτου, είναι φυσικό να ταυτίζεται με την έννοια της βρετανικότητας. Τον 19ο αιώνα, τα εξωτερικά ενδύματα του Thomas Burberry, από πολυτελή αλλά πρακτικά υφάσματα, ήταν αυτά που θα έκαναν γνωστή τη βρετανικότητα σε όλο τον κόσμο.
“Πιστεύω ότι οποιαδήποτε εθνική ταυτότητα καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από το τοπίο και τα χρώματά του.”, λέει η καθηγήτρια Amy de la Haye, Πρόεδρος Ιστορίας και Επιμέλειας Ενδυμάτων στο ίδρυμα Rootstein Hopkins και διευθύντρια του Ερευνητικού Κέντρου για την Επιμέλεια Μόδας στο London College of Fashion.
“Είμαι Βρετανός. Εδώ μεγάλωσα. Ο οίκος Burberry υφαίνεται μέσα από την κουλτούρα της οποίας ήμουν μέρος. Όλα ξεκίνησαν με τον Thomas Burberry. Ήταν ιδιοφυΐα – γιατί ήταν αυτός που συνέδεσε τη βρετανικότητα με τα ρούχα και την έκανε τάση σε όλο τον κόσμο. Ήταν επαναστατικό.”, λέει ο σχεδιαστής μόδας, Christopher Bailey.
“Βασιλεία, αριστοκρατία, κουλτούρα, κομψότητα, τελειότητα από τη μια πλευρά. Και έχεις και την άλλη πλευρά. Το Punk. Αυτή είναι η ομορφιά της Βρετανίας.”, λέει ο Ιταλός σχεδιαστής μόδας Riccardo Tisci.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η βρετανικότητα είναι κάτι πολύ πιο βαθύ από την επιφάνεια, ειδικά στα ρούχα – δεν είναι μόνο το κόψιμο ενός κοστουμιού, τα φερμουάρ ή το στυλ μιας καμπαρντίνας, αλλά οι διαδικασίες σκέψης πίσω από τη δημιουργία και τη διάρκεια τους. Η Gabardine, για παράδειγμα, άντλησε έμπνευση από τα ρούχα των εργαζομένων, τις ταπεινές μπλούζες που φορούσαν οι αγρότες και οι βοσκοί, σχεδιασμένες για την ύπαιθρο. Τα βρετανικά ρούχα γεννιούνται, συχνά, από ρεαλιστικές ανησυχίες, που βασίζονται στα ρούχα εργασίας.
Στην καρδιά της βρετανικότητας βρίσκεται μια διαρκής αίσθηση κοινότητας και αλτρουισμού – η ανταπόδοση στην κοινωνία. Αυτά τα ιδανικά αποτελούν μέρος του ιστού του έθνους εδώ και αιώνες. Αυτές οι ιδέες ταιριάζουν με αυτές του Thomas Burberry και αντικατοπτρίστηκαν από την πρώτη στιγμή στην εταιρεία του με εθελοντικές δράσεις ενάντια της φτώχιας και φιλανθρωπικό έργο. Το 1915, η εταιρεία Burberry έκανε μια μεγάλη δωρεά στον Βρετανικό Ερυθρό Σταυρό, ενώ το 1918, η Burberry ξεκίνησε το πρόγραμμα Blighty Tweed, απασχολώντας ανάπηρους πολέμου και εκπαιδεύοντάς τους στην ύφανση τουίντ.
“Η Burberry είναι ένα πραγματικά “δημοκρατικό” brand, με την έννοια ότι ο καθένας ανεξαρτήτως τάξης ή ηλικίας μπορεί να βρει έναν τρόπο να κάνει δικό του ένα τέτοιο κομμάτι.” αναφέρει ο Jefferson Hack, Δημιουργικός Διευθυντής και συνιδρυτής της Dazed Media.
Το βασικό χαρακτηριστικό του οίκου Burberry είναι, φυσικά, το Burberry Check. “Το Burberry Check είναι εμβληματικό και γεμάτο πολιτιστική σημασία”, αναφέρει ο Jefferson Hack, ενώ καταλήγει “Αυτό το μικρό νησί έχει δημιουργήσει μερικές από τις πιο πρωτότυπες μουσικές, τέχνες (θέατρο, χορό) , αρχιτεκτονικές και τάσεις στον κόσμο. Η δημιουργικότητά μας και η εκκεντρικότητά μας είναι ο πυρήνας για το πώς βλέπει ο κόσμος το Ηνωμένο Βασίλειο. Κάτι που βρίσκεται και στον πυρήνα του Burberry”.
Το βιβλίο Burberry by Alexander Fury κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Assouline.
Source | Another Mag