Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης συμμετέχει στον θεσμό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός και παρουσιάζει τις επόμενες δράσεις του που θα λάβουν χώρα τον Σεπτέμβριο σε αρχαιολογικού χώρους της Αττικής.
Μια σειρά από ηχητικά έργα με θέμα τη σιωπή, την παύση και την αναμονή12 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣΚαλλιτέχνες: Μανώλης Μανουσάκης, Μιχάλης Μοσχούτης, Acte Vide (Δανάη Στεφάνου και Γιάννης Κοτσώνης), Νικολέτα Χατζοπούλου
Επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη, Επιμελήτρια ΕΜΣΤ
Ώρα: 18.00 – 20.00
Είσοδος με το εισιτήριο του αρχαιολογικού χώρου μισή ώρα πριν από την έναρξη της παράστασης: Ολόκληρο: €8, Μειωμένο: €4
Την περασμένη άνοιξη, τη στιγμή που ολόκληρος ο πλανήτης βρισκόταν σε lockdown, βιώσαμε μια στάση. H παύση αυτή συνοδεύτηκε από μία σιωπή, αλλά συγχρόνως και από μία αναμονή. Για αρκετούς, υπήρξε αναμφίβολα μια περίοδος αναστοχασμού και περίσκεψης, σε μια στιγμή που το παρόν φαινόταν να έχει ανασταλεί και πολλά έμοιαζαν να έχουν σταματήσει στο χρόνο. Η ζωή συνεχιζόταν έξω χωρίς την ανθρωπότητα και εμείς, μέσα από τα σπίτια μας, αφουγκραζόμασταν αυτήν την εκκωφαντική δύναμη της σιωπής που για ορισμένους από εμάς υπήρξε αποκαλυπτική. Για άλλους πάλι δυσβάσταχτη.
Πώς μπορούμε να σκεφτούμε τη σιωπή μέσω του ήχου; Υπάρχει σιωπή και πως αυτή ερμηνεύεται; Τι μένει όταν εμείς απουσιάζουμε; Ποιους ήχους έχουμε αφήσει πίσω μας ως ανθρωπότητα και ποιοι είναι οι ήχοι του φυσικού περιβάλλοντος; Πώς μπορούμε να αφουγκραστούμε την παύση; Μπορούμε να σωπάσουμε και να ακούσουμε τη σιωπή; Να αφομοιώσουμε αντί να καταναλώσουμε; Να συλλογιστούμε αντί να παράγουμε; Να μετατρέψουμε τον χρόνο αναμονής σε έναν χρόνο γόνιμο και πολύτιμο;
Ο ήχος είναι μια δόνηση που απορροφάται στιγμιαία από το σώμα μας, και μετατρέπεται στον ακροατή σε μια λεπτή και υποκειμενική εμπειρία και μνήμη. Καλλιτέχνες που δουλεύουν με τον ήχο, έχουν προσκληθεί να ερμηνεύσουν τη σιωπή και να παίξουν ζωντανά με το δικό τους ξεχωριστό τρόπο, προτρέποντας το κοινό να ξανασκεφτεί τη βραδύτητα αντί της βιασύνης, τη στατικότητα αντί της κίνησης, την αυτοσυγκέντρωση αντί της ασυνεσίας, την ακοή αντί της ομιλίας, τη σιωπή αντί του θορύβου. Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, τα αρχαία ερείπια που στέκονταν αδειανά αν και επιβλητικά μέσα στη σιωπή των ημερών της καραντίνας, θα υποδεχτούν εκ νέου το κοινό για να αφουγκραστεί τη σιωπή και να στοχαστεί γύρω από έννοιες όπως η παύση και η αναμονή. Οι επισκέπτες θα προσκληθούν να είναι ενεργοί ακροατές και να παραδοθούν στη συχνότητα του ήχου και της συναισθηματικής διέγερσης.
Φωτογραφία: Μαρία Μαυροπούλου
PHRASIS
Μια περφόρμανς της Τζένης Αργυρίου
20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΟΛΥΜΠΙΕΙΟΥ
Ώρα: 18.00 – 19.00
Είσοδος με το εισιτήριο του αρχαιολογικού χώρου μισή ώρα τουλάχιστον πριν από την έναρξη της παράστασης: Ολόκληρο: €8, Μειωμένο: €4
Ζώντας σε μία περίοδο που η φυσική απόσταση και η ψηφιακή αποξένωση γίνεται βασικό μέρος των εκφάνσεων της σύγχρονης ζωής, επιδιώκουμε να κρατήσουμε ζωντανή την αναγκαιότητα της φυσικής μας παρουσίας και επικοινωνίας και να βρούμε γέφυρες που συνδέουν τα σώματα σε έναν κοινό τόπο, σε έναν αρχαίο τόπο, σε έναν φυσικό χώρο, στο παρόν, στο παρελθόν και στο μέλλον.
Σταθμός στην έρευνα, μελέτη και διαμόρφωση του νέου έργου Phrasis της Τζένης Αργυρίου, αποτέλεσε η σχέση λόγου – σώματος – χώρου, καθώς και οι σχέσεις και ερμηνείες που προκύπτουν από τη διάδραση αυτή. Το έργο αντλεί τα υλικά του από φράσεις, όπως παροιμίες, αρχαία ρητά, ποιητικά μοτίβα, καθώς και από εικαστικά έργα, αρχαία αλλά και πιο σύγχρονα, θέτοντας ως βασικό ερώτημα το πώς η συμπυκνωμένη πληροφορία που εμπεριέχεται σε τέτοιου είδους διαχρονικές εκ-φράσεις μπορεί να αποδοθεί σήμερα, σωματικά, λεκτικά και φωνητικά. Τι συμβαίνει όταν η γνώση μεταφράζεται και τροφοδοτεί την εμπειρία της κίνησης του σώματος; Πώς μπορούν οι κινήσεις να μεταφραστούν σε εικόνες, λέξεις, νοήματα και αντίστροφα;
Το έργο Phrasis αποτελείται από θραύσματα – φράσεις που συνδέονται μεταξύ τους, όχι με μια γραμμική συνέχεια αλλά σαν αυτόνομα τμήματα ενός ενιαίου έργου.
Την Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου θα παρουσιαστούν τα δύο πρώτα αποσπάσματα, το απόσπασμα Phrasis to go, ένα quartet εμπνευσμένο από ιερούς γεωμετρικούς σχηματισμούς, αρχιτεκτονικές συμμετρίες και επαναλήψεις μοτίβων και το απόσπασμα Phrasis to built, ένα σόλο εμπνευσμένο από γλυπτά και ζωγραφικές αναπαραστάσεις διαφορετικών εποχών με έντονη τη χρήση χειρονομιών, κλασσικών, σύγχρονων αφαιρετικών αλλά και θρησκευτικών μορφών.
Το έργο αποτελεί μέρος μια ευρύτερης έρευνας της καλλιτέχνιδος που συνεχίζεται και νέα αποσπάσματα θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο μιας σειράς νέων περφόρμανς του ΕΜΣΤ σε διάλογο με έργα από τη συλλογή του μουσείου.
Συντελεστές
Σύλληψη – Χορογραφία: Τζένη Αργυρίου
Ερμηνευτές: Νάνσυ Σταματοπούλου, Ερμής Μαλκότσης, Νίκος Δραγώνας, Χαρά Κότσαλη, Joseph Nama
Επιστημονικός συνεργάτης – επιμελητής: Δάφνη Βιτάλη
Δραματουργική επεξεργασία: Armin Kerber
Ενδυματολογική επιμέλεια – καλλιτεχνικός συνεργάτης: Όλγα Μπρούμα
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Βασίλης Γεροδήμος
Μουσική σύνθεση: Μαρία Σιδέρη
Βοηθός Σκηνοθέτη / Συντονιστής Κοινού: Όλγα Μαρουδή
Συντονισμός Παραγωγής: Delta Pi
Παραγωγή: Άμορφη
Φωτογραφία: Τζένη Αργυρίου
Το έργο δημιουργήθηκε με την οικονομική υποστήριξη του ΥΠΠΟΑ και του Οργανισμού Πολιτισμού & Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει. Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης.
Σημειώνεται ότι οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Ισχύει ο κανόνας της απόστασης των 1,5 μέτρων κατ’ ελάχιστον για ανοικτούς χώρους και 2 μέτρων για κλειστούς χώρους.
Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης.
Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι απαραίτητη καθ’όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.