Από την Κερασίνα Ζακζάγκη
Ποτέ στο παρελθόν δεν περάσαμε τόσο χρόνο online όσο αυτή την περίοδο της πανδημίας. Όλες οι καθημερινές μας συνήθειες, προσαρμόστηκαν αστραπιαία στα νέα κοινωνικά δεδομένα που καθορίζουν πλέον την ζωή μας και μας οδηγούν αναπόφευκτα σε μία νέα ψηφιακή εποχή. Φυσικά, ο χώρος της μόδας δε θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος, αφού όλα τα παραπάνω, σημαίνουν πολλές αλλαγές για τη βιομηχανία της μόδας.
Για πολλά χρόνια οι εβδομάδες μόδας ήταν σταθερά events στο ημερολόγιο κάθε επαγγελματία του χώρου και όχι μόνο. Οι σαρωτικές αλλαγές που έφερε η πανδημία κατέρριψε καθοριστικά αυτό το στερεότυπο. Οι εβδομάδες μόδας, από φυσικά φαντασμαγορικα shows αξίας πολλών χιλιάδων ευρώ, μετατράπηκαν σε digital επιδείξεις. Διάσημα brands όπως οι οίκοι Dior και Burberry, αναγκάστηκαν να ανακοινώσουν την διεξαγωγή shows χωρίς κοινό, που μεταδόθηκαν μέσω live streaming, ενώ ο Tommy Hilfiger είναι ένας από τους σχεδιαστές που έχει αρχίσει και δοκιμάζει avatars αντί πραγματικών μοντέλων, καθώς και τεχνικές επαυξημένης πραγματικότητας.
Οι εβδομάδες μόδας της Σαγκάης και της Μόσχας, τον περασμένο Μάρτιο και Απρίλιο αντίστοιχα, ήταν οι πρώτες ψηφιακές εβδομάδες μόδας στην ιστορία της βιομηχανίας. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, ο ιδιαίτερος και εξειδικευμένος κόσμος της ψηφιακής μόδας αρχίζει να μετατρέπεται σε mainstream. Ο ιδρυτής του ψηφιακού οίκου μόδας, The Fabricant, Kerry Murphy, υποστηρίζει ότι όποιος επιθυμεί να παρουσιάσει την συλλογή του πλέον θα πρέπει να το κάνει ψηφιακά, ενώ η δοκιμαστική πλατφόρμα της εταιρείας του δίνει την δυνατότητα στον καταναλωτή να δοκιμάσει ψηφιακά ότι ρούχα θέλει, σκανάροντας απλά τον εαυτό του. Η ψηφιακή μόδα έχει αρκετά πλεονεκτήματα σε ό,τι αφορά την βιωσιμότητα, αφού επιτρέπει στο αγοραστικό κοινό της κάθε εταιρείας να αγοράζει εικονικά προϊόντα, υιοθετώντας έναν πιο eco-friendly τρόπο σκέψης που δεν επιβαρύνει το περιβάλλον.
Φυσικά, όλες αυτές οι ριζικές αλλαγές δεν προέκυψαν λόγω της πανδημίας. Ο χώρος της μόδας ήδη αντιμετώπιζε πληθώρα προβλημάτων. Πολλές μεγάλες εταιρείες, όπως Yves Saint Laurent και Gucci αποφάσισαν να αφήσουν πίσω τους το παραδοσιακό ημερολόγιο της μόδας, το οποίο o καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Gucci, Alessandro Michele αποκάλεσε χαρακτηριστικά “απαρχαιωμένο”. Αδιαμφισβήτητα, στη νέα εποχή που διανύουμε απαιτείται ένα μέλλον, στο οποίο οι μεγάλοι οίκοι, θα δημιουργούν διαχρονικές συλλογές, που θα παρουσιάζονται σε κανονικούς ρυθμούς χωρίς να χάνουν την καλλιτεχνική τους αξία. Όλο αυτή η νέα προσέγγιση, αντικατοπτρίζεται στην συνειδητή απόφαση που πήραν οι οίκοι Gucci, Michael Kors και Yves Saint Laurent να αποχωρήσουν από το παραδοσιακό format των επιδείξεων μόδας. Ο πρόεδρος της Ένωσης Αμερικανών Σχεδιαστών, Tom Ford, αναφέρει ότι οι νέες προκλήσεις στον χώρο της μόδας είναι τεράστιες, ενώ τονίζει ότι τα brands θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν τον τρόπο που γίνονταν οι λιανικές πωλήσεις, ώστε να δημιουργήσουν περιβάλλοντα ασφαλή και τους εργαζόμενους αλλά και τους πελάτες τους.
Η πανδημία ανάγκασε τη βιομηχανία να επαναπροσδιορίσει τις αξίες της προκειμένου να επιβιώσει. H μετάβαση στην digital εποχή θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί σαν μία ευκαιρία που θα βοηθήσει τα brands να συνειδητοποιήσουν τις προτεραιότητές τους και να επικοινωνήσουν τα μηνύματά τους με τελείως διαφορετικό τρόπο, κάτι το οποίο πιθανόν να επιθυμούν να δουν οι καταναλωτές μετά το lockdown. Ωστόσο, ίσως η λύση να βρίσκεται στη μέση. Αν ο πραγματικός και ο ψηφιακός κόσμος συνδυαστούν, η μόδα θα αλλάξει σίγουρα προς το καλύτερο. Μία εβδομάδα μόδας με ψηφιακή προσέγγιση δεν χρειάζεται να αντικαταστήσει τελείως τα φυσικά shows, μπορεί απλώς να τα κάνει πιο βιώσιμα, πιο inclusive και πιο οικεία. Ο συνδυασμός και των δύο θα μπορούσε να έχει σαν αποτέλεσμα ένα πραγματικά ελπιδοφόρο και μοντέρνο μέλλον για τη μόδα, αφού προσελκύοντας εκατομμύρια θεατές, οι οποίοι υπό άλλες συνθήκες δε θα είχαν πρόσβαση σε τέτοια shows, θα δοθεί στους σχεδιαστές μια νέα δημιουργική διέξοδος, αλλάζοντας τα πράγματα στον χώρο της μόδας για πάντα.