Nicolas Ghesquière: Ο Γάλλος designer μιλά για το μέλλον της μόδας

Από την Κατερίνα Γιογάκη Nicolas Ghesquière


Σε ηλικία 49 ετών, ο Γάλλος σχεδιαστής Nicolas Ghesquière, έχει υπάρξει δημιουργική δύναμη στη βιομηχανία της μόδας για περισσότερα από 30 χρόνια. Η αρχή έγινε όταν στα 18 του χρόνια ξεκίνησε να εργάζεται για τον Jean Paul Gaultier. Λίγα χρόνια μετά, στα 25 του, ηγήθηκε του Ισπανικού οίκου Balenciaga ενώ πλέον είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Louis Vuitton.

Τους τελευταίους μήνες, λόγω του lockdown, τους πέρασε στο εξοχικό του. Ένα μέρος που αγόρασε πριν από 14 χρόνια, αλλά όπου, μέχρι πρόσφατα, είχε περάσει πολύ λίγο χρόνο. Εκεί επέλεξε την παρέα μερικών στενών του φίλων ενώ έμεινε μακριά από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις, ο σχεδιαστής μίλησε στους Financial Times από το στούντιο του στο Παρίσι (στο οποίο εργάζεται όταν δεν βρίσκεται στα headquarters του Louis Vuitton) για το τι ίσχυε μέχρι τώρα στη μόδα αλλά και την επόμενη μέρα.

«Δεν υπάρχει χώρος για να επιστρέψουμε σε αυτά που ήμασταν πριν. Και ενώ έχουμε την τάση να θέλουμε να επιστρέψουμε εκεί, νομίζω ότι θα ήταν το χειρότερο λάθος μας.» είναι το πρώτο του σχόλιο σε σχέση με την κατάσταση που ακολουθεί της πανδημίας.

«Δεν είναι ότι δεν σκεφτόμασταν αρκετά πριν αλλά νομίζω ότι ο χρόνος καταναλωνόταν στους τρελούς ρυθμούς των συλλογών και των εβδομάδων μόδας και δεν παίρναμε τον κατάλληλο χρόνο για να επικεντρωθούμε στο τι ήταν σημαντικό και απαραίτητο. Π.χ. δεν μας απασχολούσε όσο θα έπρεπε το θέμα της βιωσιμότητας. Θα προτιμούσα να δουλεύω περισσότερο χρόνο παράγοντας λιγότερα αλλά ποιοτικότερα προϊόντα από το να κάνω το αντίθετο. Αυτό δεν σημαίνει ότι χαίρομαι με την τωρινή κατάσταση αλλά νομίζω ότι ήταν μια κλήση αφύπνισης.»  Η παγκόσμια επιβράδυνση έχει αποδείξει ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι εργασίας περιγράφει αναφερόμενος όχι μόνο στη μόδα αλλά και σε άλλους τομείς.

«Κάναμε απίστευτες κρουαζιέρες με τον Louis Vuitton, όπου πηγαίναμε 600- 800 άτομα για μια επίδειξη μόδας στο Κιότο, στο Ρίο, στη Νέα Υόρκη. Ήταν υπερβολικό αλλά και απαραίτητο, γιατί η ζήτηση για high fashion ήταν πολύ υψηλή. Δεν θέλω να κάνω το ίδιο πια. Ξέρω ότι έχει τελειώσει. Ήταν απίστευτες εμπειρίες, αλλά ξέρω τι θέλω να κάνω στη συνέχεια.»

Για τον Ghesquière, το μέλλον σημαίνει επιστροφή στις βασικές αρχές. «Είπα στην ομάδα σχεδιασμού μου: Δεν πρόκειται να κάνουμε μια ακόμη συλλογή 300 κομματιών. Θέλω να επιστρέψουμε στα πράγματα στα οποία πιστεύουμε πραγματικά. Θα προτιμούσα να έχουμε δύο ιδέες αντί για πέντε.» Η φωνή των νεότερων είναι πολύ φωτεινή, είναι πιο ευτυχισμένη και, από πολιτική άποψη, είναι πιο δυνατή από πριν, κατά τον ίδιο. «Επιπλέον, με τη μόδα να βρίσκεται στο χείλος μιας νέας δεκαετίας η διάθεση και οι σιλουέτες που θα χαρακτηρίσουν τη δεκαετία που ξεκινά περιμένουν ακόμα να διαμορφωθούν.»

Αυτή η περίοδος τον έκανε επίσης να σκεφτεί πιο βιώσιμα. Και κάπως έτσι βρέθηκε να επιστρέφει στην αποθήκη για να χρησιμοποιήσει υλικά που υπήρχαν στο απόθεμα. Η τελευταία cruise συλλογή έγινε με υφάσματα το 60% των οποίων ήταν stock. «Μια από τις μεγάλες αλλαγές και συνάμα πρόκληση για αυτή τη σεζόν, ήταν να προσεγγίσουμε την κατάσταση με θετική και προληπτική στάση. Το βρήκα πολύ ενδιαφέρον. Δεν προσπαθώ να βρω κάτι θετικό σε κάθε κρίση, αλλά ένιωθα ότι καλό θα ήταν να χρησιμοποιηθούν πόροι που ήταν ήδη διαθέσιμοι. Και όχι μόνο τα υφάσματα αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό.»

Στο μεταξύ, οι καταναλωτικές σχέσεις αναμένεται να γίνουν όλο και πιο προσωπικές, αγορές με ραντεβού, με περιορισμένο αριθμό ατόμων κλπ.

Όσον αφορά την τύχη των επιδείξεων μόδας, ο Ghesquière παραμένει αβέβαιος. «Έχω περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μου κάνοντας δύο επιδείξεις το χρόνο. Έχω περάσει 30 χρόνια με τον ρυθμό των επιδείξεων μόδας στη ζωή μου. Και μου αρέσει. Είναι μια πολύ χαρούμενη στιγμή – αλλά δεν θέλω οι άνθρωποι να ξεχνούν ότι μια επίδειξη μόδας είναι εργασία για εμάς.»

Οι επιδείξεις του οίκου Louis Vuitton για το μέλλον, μπορεί να μην έχουν χορωδία 200 τραγουδιστών και σίγουρα θα έχουν μικρότερο κοινό. Όσο όμως ο Ghesquière συμμετέχει στο χώρο της μόδας, το έργο θα συνεχίζεται.

 Φωτογραφίες: Louis Vuitton a/w 2020

DIDEE MAGAZINE

Η υψηλή αισθητική στη σύγχρονη ζωή της πόλης.

More Stories
Tom Ford 002: Το νέο ρολόι του σχεδιαστή είναι κατασκευασμένο από 100% πλαστικό