Aλέξανδρος Φρανζολίνι

Συνέντευξη: Κωνσταντίνος Δανός
Φωτογράφιση: Ιωάννα Χατζηανδρέου

O Αλέξανδρος Φρανζολίνι μιλά για τη φιλοσοφία του studio OMERTA, για αρχιτεκτονική, ταλέντο και σκληρή δουλειά. 

alexandros-franzolini-didee-magazine-0005alexandros-franzolini-didee-magazine-0002

Πότε δημιουργήθηκε το studio OMERTA και ποια η φιλοσοφία του;
Το Studio Omerta δημιουργήθηκε επισήμως το 2013 και η φιλοσοφία του είναι απλά να δημιουργούμε όμορφους χώρους και αντικείμενα που προκαλούν και εμπνέουν την επαφή του ανθρώπου με αυτά.

Ταλέντο ή σκληρή δουλειά; Ποιό είναι το συστατικό στο δικό σας τομέα για καλύτερα αποτελέσματα;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι και τα δύο στοιχεία είναι απαραίτητα σε κάθε τομέα δουλειάς, αλλά αν έπρεπε να διαλέξω, νομίζω θα έδινα στην σκληρή δουλειά ένα προβάδισμα, για τον απλούστατο λόγο ότι έχω δει λιγότερο ταλαντούχους ανθρώπους, που όμως έχουν πολύ υψηλό κίνητρο και δουλεύουν σκληρά, να έχουν κατορθώσει πολλά. Όπως επίσης, έχω δει πολύ ταλαντούχους ανθρώπους, χωρίς κίνητρο και θέληση για σκληρή δουλειά, να χάνονται και δυστυχώς να πηγαίνει το ταλέντο τους ανεκμετάλλευτο.

H αρχιτεκτονική πιστεύεις πως πρέπει να πρεσβεύει μια συγκεκριμένη στάση ζωής; Δηλαδή, του αρχιτέκτονα ή του πελάτη;
Πάντα λέω ότι ένας αρχιτέκτονας είναι τόσο καλός, όσο ο πελάτης του. Θεωρώ ότι αυτό που ξεχωρίζει την αρχιτεκτονική από άλλους χώρους του design, είναι ότι υπάρχει άμεση επικοινωνία με τον πελάτη, που σημαίνει οτι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα. Θα φανταζόταν κανείς ότι ένας πελάτης επιλέγει έναν αρχιτέκτονα με βάση το στυλ που του ταιριάζει, παρόλα αυτά πολύ συχνά ο πελάτης προσπαθεί να αλλάξει αυτό που αρχικά τον προσέλκυσε στον συγκεκριμένο αρχιτέκτονα. Όπως και να έχει, για να απαντήσω στην ερώτησή σου, ναι, θεωρώ ότι πρέπει να αντιπροσωπεύει έναν τρόπο ζωής, μιας και δεν είμαστε μόνο εμείς ένα δημιούργημα του περιβάλλοντός μας, αλλά και το περιβάλλον ένα δικό μας δημιούργημα.

Eίναι ταλέντο για έναν αρχιτέκτονα να μπορεί να καταλήγει σε μη ενοχλητικά αστικά δημιουργήματα;
Ναι, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι σημαντικό για έναν αρχιτέκτονα να αντιλαμβάνεται και να σέβεται το περιβάλλον του, αλλά πιστεύω ότι το ταλέντο έγκειται στο να έχεις την ικανότητα να προβλέψεις πώς θα εξελιχθεί αυτό το περιβάλλον μέσα στον χρόνο και πώς το δημιούργημά σου θα σταθεί σ αυτόν τον χρόνο. Παρόλα αυτά, πιστεύω ότι απαιτείται και ταλέντο για να αναγνωρίσεις ποιό αστικό δημιούργημα είναι ταιριαστό, όχι σαν αρχιτέκτονας αλλά σαν παρατηρητής και χρήστης.

alexandros-franzolini-didee-magazinealexandros-franzolini-didee-magazine-0000

Yπάρχει κάποια δεκαετία που θεωρείς ότι έχει ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον;
Όχι, θεωρώ ότι όλες οι δεκαετίες είχαν και θα έχουν ενδιαφέροντα πράγματα να δείξουν, καθώς η αρχιτεκτονική είναι ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται, προσαρμόζεται και δυναμώνει. Ο κόσμος και όλα όσα τον αποτελούν είναι ακόμα πολύ νέος, ειδικά όταν μιλάμε για μοντέρνα αρχιτεκτονική. Είναι σαν να ζητάς από έναν έφηβο να ξεχωρίσει την πιο σημαντική στιγμή της ζωής του. Δως του χρόνο… Αν με ρωτούσες για μουσική όμως, θα μπορούσα να είμαι πολύ πιο συγκεκριμένος. 1991, then everything went to hell.

Υπάρχουν κτίρια της Αθήνας που θα μπορούσες να χαρακτηρίσεις αρχιτεκτονικά επιτεύγματα; Επίσης, έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια δουλειές που σου τράβηξαν την προσοχή;
Ναι σίγουρα, θεωρώ ότι έχουμε υπέροχα κτίρια, αλλά πιο πολύ μπορώ να το πω αυτό σε ό,τι έχει να κάνει με τις κατοικίες, παρά με τα δημόσια έργα. Μπορώ ειλικρινά να πω (έχοντας το πλεονέκτημα του να έχω ζησει στο εξωτερικό, σε διάφορες χώρες) ότι τα πιο όμορφα σπίτια και εξοχικά που έχω δει, είναι εδώ στην Ελλάδα. Όσο για την Αθήνα, υπάρχουν πολλά διαμάντια κρυμμένα, ειδικά παλιές βίλες στο κέντρο της πόλης, απλά χρειάζεται να δώσεις προσοχή και να έχεις φαντασία. Τα τελευταία χρόνια, πιστεύω ότι ένα κτίριο για το οποίο μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι, είναι το Μουσείο της Ακρόπολης του Bernard Tschumi.

alexandros-franzolini-didee-magazine-0004alexandros-franzolini-didee-magazine-0007

Είναι δύσκολο να επιβιώσει ένας νέος αρχιτέκτονας στην Ελλάδα σήμερα; Δίνονται ευκαιρίες σε νεότερους επαγγελματίες;
Φυσικά και είναι δύσκολο και οι λόγοι είναι προφανείς, αλλά σε δύσκολους καιρούς μπορείς να βρεις και ευκαιρίες. Αυτό που εννοώ βασικά, είναι ότι όταν τα πράγματα είναι καλά και υπάρχουν χρήματα, οι άνθρωποι έχουν την τάση να ακολουθούν την πεπατημένη. Σπάνια δίνουν ευκαιρία σε νεότερους και πιο άπειρους επαγγελματίες. Ένα είναι σίγουρο, ο κόσμος πρέπει να καταλάβει ότι αυτό είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο και τα πράγματα δεν είναι τόσο ονειρικά όσο μπορεί να φαίνονται στο εξωτερικό.

Πώς θα υπερασπιζόσουν αυτό που κάνεις; Τι κάνει τη δουλειά σου σημαντική;
Η αρχιτεκτονική ήταν ανέκαθεν η αντανάκλαση της ανθρωπότητας, η πρωταρχική, ιστορική αναφορά στην κατανόηση του πώς οι άνθρωποι ζούσαν, συμπεριφέρονταν, τι τους άρεσε, τι χρειάζονταν, για πόσα ήταν ικανοί, ποια ήταν τα όρια τους. Από τότε που οι άνθρωποι άρχισαν να χρησιμοποιούν εργαλεία χτίζουν και από τότε που χτίζουν χαράζουν την πορεία μας. Βασικά η αρχιτεκτονική είναι ένας ζωντανός χάρτης του ποιοι ήμασταν και πώς φτάσαμε στο τώρα και αυτό είναι που κάνει την αρχιτεκτονική σημαντική.

H μίνιμαλ αισθητική που σε χαρακτηρίζει είναι απόρροια της απλότητας που είχες ανέκαθεν στην προσωπική σου ζωή ή την ανακάλυψες επαγγελματικά;
Είναι σίγουρα κάτι που προκύπτει από τον τρόπο ζωής μου, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχω μια ελαφριά μορφή OCD. Πιστεύω ότι όλα έχουν την θέση τους και υπάρχει μια θέση για όλα. Συμμετρία, καθαρότητα, απλότητα και τάξη είναι ένα απόλυτο “πρέπει” για μένα, καθώς μου δίνει ασφάλεια, τόσο στην προσωπική μου, όσο και στην επαγγελματική μου ζωή.

*Η φωτογράφιση έγινε στο Zonars, Πανεπιστημίου & Βουκουρεστίου 9, Aθήνα.

Kωνσταντίνος Δανός

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSTAGRAM
FOLLOW DIDEE