Quantcast

The Revenant: Ο δύσκολος δρόμος για την εξιλέωση

Η καινούργια ταινία του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου είναι μια ιστορία για ένα τόπο σκληρό που κατοικείται από ακόμα σκληρότερους ανθρώπους. Η ιστορία για την γέννηση της Αμερικής, όταν αποικιοκράτες και ιθαγενείς σκοτώνονταν, οι μεν για τα λεφτά και οι δε για να προστατεύσουν αυτό που τους ανήκε.

Σε αυτό το σκηνικό, το αχανές, το αφιλόξενο και επικίνδυνο ο Φίλιπ Γκλας – εξερευνητής που έχει ζήσει με τους ιθαγενείς και ξέρει την περιοχή – βοηθά μια ομάδα Άγγλων που μαζεύουν γούνες. Μετά από μια επίθεση, οι 9 επιζώντες ξεκινούν ένα ταξίδι επιστροφής πίσω στο στρατόπεδο, ενώ οι ιθαγενείς τους κυνηγάνε για να τους σκοτώσουν. Φυσικά όλα πάνε στραβά, ο Γκλας προδίδεται από ένα μέλος της ομάδας, τον Τζον Φιτζέραλντ, εγκαταλείπεται για νεκρός αλλά επιστρέφει για να εκδικηθεί. Μέσα απ’ αυτό το ταξίδι θα καταφέρει να βρει κάτι πολύ διαφορετικό.

 

Ο μεγάλος πρωταγωνιστής στην ταινία του Ιναρίτου – συγγνώμη Λεονάρντο – είναι το περιβάλλον, η γη. Το περιβάλλον που με την σκληρότητά του συνθλίβει και ουσιαστικά διαμορφώνει τους ανθρώπους που ζουν σε αυτό. Οι χαρακτήρες του διαμορφώνονται με αυτή την πραγματικότητα, των ξένων σε μια αφιλόξενη γη, των ιθαγενών που ξέρουν τη γη τους αλλά δεν είναι πια δική τους. Ακόμα και οι καλές προθέσεις που έχουν οι χαρακτήρες, συνθλίβονται από την επιβίωση.

Σε αυτό το σκηνικό ο Ιναρίτου σκηνοθετεί μεγαλόπνοα, ένα επικό και βίαιο περιβάλλον, με μια φωτογραφία που πραγματικά σε μεταφέρει στην Αμερική του 1820. Όλη η σκηνοθεσία δεν έχει την «ρηχή» επικότητα του τοπίου που θα περίμενες από μια τέτοια ταινία αλλά μια φιλοσοφική διάθεση του Ιναρίτου, όπου πάνω στο φανταστικό τοπίο θα βάλει γεγονότα ή ανθρώπους που θα του χαρίσουν μια άλλη διάσταση, έναν ιθαγενή να τρώει δίπλα σε φωτιές ένα βουβάλι, ένα βέλος που θα σκίσει τον ουρανό.

Ο τρόπος που σκηνοθετεί τις σκηνές περιπέτειας και κυνηγητού, μεταμορφώνοντας τες σε κάτι λυρικό και αδιανόητα βίαιο, που τους χαρίζει άλλο βάθος και άλλους συμβολισμούς. Γιατί η βία εδώ δεν είναι μια εντυπωσιακή σκηνή, σκηνοθετημένη για multiplex. Είναι μια πραγματικότητα της ταινίας που συνθλίβει θεατές και χαρακτήρες.

Κατάφερε να δημιουργήσει μια ταινία – εμπειρία, νιώθεις την λάσπη, το κρύο, την ανάγκη για επιβίωση. Γιατί ακόμα κι αν φαντάζει σαν μια κλασσική ιστορία εκδίκησης, στην πραγματικότητα το φιλμ του είναι μια ταινία για την πορεία προς την επιβίωση και την εύρεση νοήματος, όταν όλα, πραγματικά όλα, σου δείχνουν ότι πρέπει να τα παρατήσεις.

Σε αυτή την ταινία ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο δίνει μια σωματική ερμηνεία. Έχει μεταμορφωθεί στον Φίλιπ Γκλας, έναν Αμερικανό που νιώθει περισσότερο ιθαγενής. Το ταξίδι του, η απίστευτη θέλησή του να επιβιώσει στην αρχή για να εκδικηθεί και στο τέλος για να ανακαλύψει κάτι πολύ διαφορετικό.

revenant_didee

Η ερμηνεία του Ντι Κάπριο φέτος συνεχίζει την εξέλιξή του σαν ηθοποιός που είναι διατεθειμένος να δουλέψει πραγματικά και να εξελιχθεί αλλά και να δοκιμαστεί σε διαφορετικά πράγματα, έξω από την οποιαδήποτε μανιέρα. Στη μεγαλύτερη διάρκεια της ταινίας, σιωπηλός, με το σώμα του και το πρόσωπο του να μεταφέρει όλα τα συναισθήματα. Μια ερμηνεία που σίγουρα δεν θα περάσει απαρατήρητη.

Δίπλα του ένας Τομ Χάρντι που μιλά πολύ με την αγγλική προφορά του. Ένας ρατσιστής, καιροσκόπος, που θα κάνει τα πάντα για να επιβιώσει και να πιάσει την καλή. Ο Χάρντι είναι για ακόμα μια φορά καταπληκτικός.

Αυτός και ο Λεονάρντο συμπληρώνουν τέλεια ο ένας τον άλλον, με την ερμηνεία τους να δημιουργεί δύο στρατόπεδα για τις επιλογές που κάνει ο καθένας στη ζωή.

Η μεγαλύτερη επιτυχία όμως, που καταφέρνει σε αυτή τη ταινία ο Ιναρίτου είναι να δημιουργεί ένα ακραία βίαιο και ρεαλιστικό περιβάλλον για να πει μια ιστορία για την ύπαρξη. Κανείς δεν μας είπε ότι η ύπαρξη είναι εύκολη.

«Η Επιστροφή» (“The Revenant“) κυκλοφορεί από την Odeon.

More Stories
FH FH3605 3605DD Black coloured ash Oxford 3193W KAISER idell 6556 T 2 1
Ένα κλασικό δημιούργημα Arne Jacobsen ανανεώνεται για τον εορτασμό των 150 χρόνων της Fritz Hansen