Η θηλυκή πλευρά του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου: Αγγελική Αριστομενοπούλου

• Interview | Photography Νατάσα Κούμη

Η Αγγελική Αριστομενοπούλου, σκηνοθέτις με πολυετή εμπειρία στα μουσικά ντοκιμαντέρ και δημιουργός του «A Family Affair» («Μια οικογενειακή υπόθεση») μιλάει για τη δύναμη της μουσικής, τις δυσκολίες και τις προκλήσεις του σύγχρονου κινηματογράφου.

«Η ιδέα για το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ («A Family Affair») προέκυψε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της προηγούμενης ταινίας μου «Ταξιδιάρα Ψυχή», για τον Γιάννη Αγγελάκα. Ο Γιάννης τότε ηχογραφούσε έναν δίσκο με τον Ψαρογιώργη και κάθε φορά που τύχαινε να ανέβει ο Γιώργης Θεσσαλονίκη και να είμαι κι εγώ εκεί περνούσαμε πολύ όμορφα. Έφερνε έναν αέρα από την Κρήτη πολύ φωτεινό, γιατί η παράδοση που κουβαλάει ο Γιώργης, η δεξιοτεχνία του και η απλότητα με την οποία προσεγγίζει τη μουσική είναι μοναδικά. Με κέρδισε από την αρχή και όταν στη συνέχεια γνώρισα και τα παιδιά του, τότε είπα αυτό είναι θέμα για ταινία. Τρεις γενιές μιας ελληνικής οικογένειας που ζει ανάμεσα σε δύο ηπείρους και τους συνδέει η μουσική της Κρήτης.»

«Ήταν αρκετές οι έντονες στιγμές μέσα στα τρία χρόνια των γυρισμάτων. Αυτό που μου έρχεται στο μυαλό τώρα, ένα χρόνο μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων, είναι η μουσική. Θεωρώ ότι ήμουν πολύ τυχερή που είχα την ευκαιρία να γνωρίσω καλύτερα την κρητική μουσική παράδοση μέσα από την οικογένεια Ξυλούρη και τους φίλους της.»

«Δεν θα ξεχάσω ποτέ που βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στο σπίτι του πεθερού του Ψαρογιώργη στην Αυστραλία, όπου τα τρία παιδιά του, ο Νίκος, ο Αντώνης και η Απολλωνία έπαιζαν στην αυλή ένα ιρλανδέζικο παραδοσιακό κομμάτι ανάμεσα σε άλλα δέκα άτομα από την οικογένειά τους εκεί. Ή όταν συναντήσαμε στο Σίδνεϊ τον Jim White, γνωστό ντράμερ των Dirty Three και έπαιξαν με τον Γιώργη ένα αυτοσχεδιαστικό κομμάτι πειραματικής κρητικής μουσικής.»

Screen Shot 2015-03-16 at 6.58.36 PM

«Ήταν ένα απίστευτο μωσαϊκό από μουσικές στιγμές τις οποίες δεν είχα φανταστεί από την αρχή και μας γέμισε αισιοδοξία και χαρά καθ’ όλη την διάρκεια του μοντάζ της ταινίας και μας έδωσε δύναμη να ξεπεράσουμε όλα τα προβλήματα που παρουσιάζονταν κατά καιρούς.»

«Η μουσική από μόνη της έχει τη δύναμη να σε ταξιδεύει. Δημιουργεί διαφορετικές εικόνες και συναισθήματα ανάλογα με τα ακούσματα του καθενός – αρκεί να μπορείς να αφεθείς και να ακούσεις. Εμένα με ενδιαφέρει και η ανθρωπολογική διάσταση της μουσικής, μιας και είναι άμεσα συνδεδεμένη με ανθρώπους, τόπους, εποχές και διαφορετικούς πολιτισμούς. Η μουσική στον κινηματογράφο είναι όσο σημαντική είναι και η ησυχία, αρκεί να βρεις το σωστό πάντρεμα. Σε ένα μουσικό ντοκιμαντέρ, φυσικά υπερισχύει η μουσική, αλλά γίνεται πιο δυνατή μετά από μια σκηνή χωρίς καθόλου μουσική στην οποία υπερισχύει ο φυσικός ήχος.»

«Νομίζω ότι όταν αποφασίζεις να αρχίσεις μια ταινία, το άγχος είναι από την αρχή αυτό που σε τροφοδοτεί να εμπλακείς και να την στηρίξεις. Το δημιουργικό άγχος εννοώ. Όσο για την έμπνευση, δεν ξέρω αν την δημιουργείς εσύ ή προκύπτει από μόνη της. Στη δική μου περίπτωση, επειδή ακριβώς ασχολούμαι με το ανθρωποκεντρικό ντοκιμαντέρ, αντλώ την έμπνευση από τους ίδιους τους χαρακτήρες. Είναι κλεμμένη.»

«Πάντα πίστευα ότι οι γυναίκες είναι εκ φύσεως φτιαγμένες για να ανταπεξέρχονται σε πολλούς ρόλους.»

«Προσωπικά, πιστεύω πολύ στη δύναμη της ομάδας και η δημιουργία μιας ταινίας είναι σίγουρα μια συλλογική διαδικασία. Όσο καλύτερη είναι η συνεργασία σε μια ομάδα, τόσο καλύτερο θα είναι και το αποτέλεσμα. Εννοείται ότι θα υπάρξουν εντάσεις και διαφωνίες, το στοίχημα όμως είναι να ρίχνεις κάτω τον εγωισμό και να μπορείς να δεις την ματιά του άλλου. Αν καταφέρεις να δεις πού στέκεται ο άλλος, τότε σίγουρα θα μπορέσεις να καταλάβεις πιο καθαρά πού χρειάζεται να επιμείνεις και πού όχι. Αν υπάρχει ειλικρίνεια και ανοιχτή συζήτηση στις σχέσεις, τότε προχωράνε. Το μυστικό για ΄μένα είναι να μην εκφράζεις κάτι που σε ενοχλεί όντας εν βρασμώ, γιατί σίγουρα θα το εκφράσεις με λάθος τρόπο. Ενώ αν περιμένεις να ξεθυμάνει ο θυμός και το σκεφτείς με ηρεμία και αγάπη, τότε σίγουρα θα βρεις τον τρόπο να το εκφράσεις σωστά κι έτσι, κατά συνέπεια, να δυναμώσεις τη σχέση.»

«Θα ήθελα να στηρίζει πιο πολύ ο κόσμος τις ελληνικές παραγωγές στις αίθουσες, γιατί γίνονται πολλές καλές ταινίες, αλλά δεν υπάρχει κοινό να ανταποκριθεί.»

More Stories
collaboration retro rtw 2022 may 1 1
Michael Kors x ellesse: Η αμερικανική μόδα συναντά την ιταλική φινέτσα