Γιώτα Κατράκη

 

• Interview Κωνσταντίνος Δανός  • Photography Τάσος Λιόλιος

Η Γιώτα Κατράκη αποσαφηνίζει τον ορισμό της επαγγελματικής της ιδιότητας, μιλάει για την αλλαγή από το print στο digital, για το Τumblr αλλά και για το πού υπάρχει αισθητική.

Γιώτα-Κατράκη-didee.gr-4

Γιώτα-Κατράκη-didee.gr-1

Πώς και γιατί αποφάσισες να ασχοληθείς με την γραφιστική; Ήταν όνειρο ζωής που έγινε πραγματικότητα ή απλά προέκυψε;
«Γραφιστική». Να, μια λέξη που με κάνει να νιώθω άβολα. Στην πραγματικότητα ποτέ! Η γραφιστική είναι μια ιδιότητα με την οποία συστήνομαι όταν υποψιάζομαι πως θα χρειαστώ 2’-3’ για να εξηγήσω ακριβώς αυτό που κάνω. Αλλά εντάξει, ας το πάρουμε απ’ την αρχή. Το ν’ ασχοληθώ με την γραφιστική (κάπου στο 2000 -τότε που την έλεγαν ακόμη γραφιστική) αποτελούσε ένα μικρό κομμάτι ενός μεγαλύτερου σχεδίου. Ήθελα να γίνω αυτός ο σούπερ ήρωας που θα φέρει την ειρήνη ανάμεσα σε γραφίστες και τυπογράφους. Δούλευα ήδη σε τυπογραφείο και στο μυαλό μου «σπουδάζοντας γραφιστική» θα γεφύρωνα το χάσμα της οπτικής επικοινωνίας ανάμεσα στον δημιουργό και τον παραγωγό, στοχεύοντας σ’ ένα άρτιο και πανέμορφο αποτέλεσμα. Και για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα λειτούργησε, μέχρι που οι εκτυπώσεις άρχισαν να γίνονται φασόν και δεκαδικά ψηφία σε τιμοκαταλόγους. Ήταν σαν να δουλεύεις σε μπακάλικο. Ήμουνα κάπως έτσι κι ένιωθα εγκλωβισμένη. Δεν ήθελα να σταματήσω να ασχολούμαι με την οπτική επικοινωνία, αλλά είχα ανάγκη από ένα άλλο μέσο που θα φυσήξει λίγο φρέσκο αέρα μέσα στο κεφάλι μου. Αυτό το μέσο ήταν το digital που, αν και σε εμβρυακή φάση ακόμη, κέρδιζε ξεκάθαρα έδαφος και «γίνονταν πράγματα». Ήταν -και είναι- ένας καινούριος κόσμος που είχε -και έχει- την δική του γλώσσα σε επίπεδο επικοινωνίας, κειμένου, αλλά και εικόνας.
«Εικόνα», μια έννοια που οφείλει να μεταβάλλεται και να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις του κοινού της τόσο γρήγορα, όσο και τα ναρκωτικά. Ήταν πάντα το ναρκωτικό μου και όταν άρχισα να συνειδητοποιώ πως οι περισσότεροι έπαιρναν ένα καινούριο μέσο για να επικοινωνήσουν κάτι παλιό, που έχει βγει είτε από γυαλιστερά editorial, είτε από TV Spots, τότε ένιωσα αυτή την τεράστια ανάγκη και πάλι να μιλήσω. Με εικόνες, με GIFάκια, με animations, με οτιδήποτε αποτυπώνει αυτή την καινούρια πραγματικότητα και απευθύνεται σε κόσμο που δεν έχει αγοράσει ποτέ του περιοδικό ή δεν έχει τηλεόραση σπίτι του.

Στην αρχή αρνούμουν πεισματικά να αυτοπροσδιοριστώ ως γραφίστρια.

Ποια ήταν τα πρώτα σου βήματα στον χώρο;
Τώρα με κάνεις να νιώθω λίγο σαν τραγουδίστρια, αλλά ας είναι. Φαντάσου ένα μωρό που αρνείται πεισματικά να περπατήσει και ακόμη μπουσουλάει. Τώρα, φαντάσου πως αυτό το μωρό βρίσκεται στο κέντρο ενός ζαχαροπλαστείου και γύρω του υπάρχουν χέρια που απλώνονται ώστε να το βοηθήσουν να κάνει τα πρώτα του βήματα για να φτάσει στα γλυκά που -μεταξύ μας- δεν θέλει απλά να βάλει λίγο δαχτυλάκι, αλλά θέλει να κολυμπήσει μέσα σ’ αυτά. Κάπως έτσι ήμουν κι εγώ στην αρχή που αρνούμουν πεισματικά ν’ αυτοπροσδιοριστώ ως γραφίστρια, τότε που η Μαργαρίτα μου ζήτησε να μπω στην ομάδα και ν’ ασχοληθώ με την εικόνα του wearthistoday όταν ήταν ακόμη ένα μονοθεματικό tumblr με «συνολάκια». Εκείνη την εποχή, η μόδα και η ομορφιά δεν είχαν να μου πουν κάτι (ή τουλάχιστον έτσι πίστευα), οπότε το είδα σαν έναν καμβά που μπορούσα να συνδυάσω χρώματα, υφές και τεχνική. Το έκανα καλά και γρήγορα ήρθε και το «Mήπως να κάνουμε κι ένα rebranding? Κι ένα site; Kι ένα πάρτυ;». Και τα κάναμε όλα, σχεδόν ταυτόχρονα! Ακόμα το σκέφτομαι και ζαλίζομαι! Στο μεταξύ, όσο μάθαινα για την μόδα και έβλεπα τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορούσε να εκφραστεί, ήθελα ΚΙ ΑΛΛΟ. Πειραματιζόμασταν με τα πάντα στο wearthistoday και αυτό απαιτούσε πολλή μελέτη και άπειρα ερεθίσματα, οπότε ξεκίνησε η αναζήτηση ενός ατελείωτου feed στον ξένο Tύπο. Είχα τόσες εικόνες στο μυαλό μου, που έφτιαχνα τις δικές μου ιστορίες πίσω απ’ αυτές. Οι ιστορίες ήταν συνήθως αστείες, τις σκεφτόμουν και γελούσα μόνη μου, αλλά ήθελα να κάνω και τους φίλους μου να γελάνε με αυτές οπότε έκανα το iamnotadesigneur. Είχα βάλει επιτέλους το δαχτυλάκι μου μέσα στο γλυκό.

Χτίζω και παράγω, ως μέρος μιας μεγαλύτερης ομάδας, πρωτογενές υλικό που θα έχει απήχηση (engagement) στο internet.

Πλέον δουλεύεις ως freelancer και τo επίσημο definition σου είναι creative director/ visual communication producer. Μίλησέ μου για τα πρότζεκτ που αναλαμβάνεις.
Εντάξει, αυτό το definition έχει περάσει από 1000 κύματα. Το producer ας πούμε το έβαλα την προηγούμενη εβδομάδα (κοίτα, Σέργιε, έγινα και producer). Ο τίτλος αλλάζει per project (που λένε και στο χωριό μου), αλλά το request θα αφορά πάντα την δημιουργία visuals για ένα brand που θα τρέξει, είτε στα πλαίσια μιας digital καμπάνιας, είτε ως καθημερινό feed στα social media. Χτίζω και παράγω, ως μέρος μιας μεγαλύτερης ομάδας, πρωτογενές υλικό που θα έχει απήχηση (engagement) στο internet. Αυτό το υλικό μπορεί να είναι illustration, φωτογραφία ή animation. Είτε ξεχωριστά, είτε σε συνδυασμό, όλα τα προηγούμενα θα τα φέρω στα μέτρα του κάθε μέσου και θα τα παραδώσω στον πελάτη.

Γιώτα-Κατράκη-didee.gr-8

Γιώτα-Κατράκη-didee.gr-2

Είσαι στο fashion spotlight του tumblr με πάνω από 30.000 followers. Πες μου λίγα πράγματα γι’ αυτό.
Το tumblr είναι ένα φανταστικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης που έχει καταφέρει τα εξής δύο πράγματα. Αρχικά, να μιλήσει σε πολύ πολύ μικρές ηλικίες σε σχέση με τα υπόλοιπα μέσα και δεύτερον να πάρει τα credits για την λέξη της χρονιάς του 2012 που ήταν το «GIF». Αυτό σημαίνει δύο πράγματα. Ως μέσο πιάνει πολύ γρήγορα τον παλμό της εποχής και είναι πολύ influential (άλλη μια λέξη που με κάνει να νιώθω άβολα). Δεν ξέρω πώς κατάφεραν σε μόλις 10 μέρες να «τσιμπήσουν» το iamnotadesigneur και να το βάλουν στο fashion spotlight τους δίπλα στον Dior, το CFDA, το W και καμιά πενηνταριά άλλα τέτοια ονόματα, αλλά τους ευχαριστώ πολύ γι’ αυτό. Ήταν ο λόγος που μπήκα στην προσωπική μου Vogue, το TheCut του New York Magazine, ο λόγος που πήγα (έστω και μέσω skype) στο ναό της σύγχρονης διαφήμισης, την R/GA, και οι ίδιοι με πρότειναν στην American Eagle Outfitters ως συνεργάτη. Όλα αυτά, βέβαια, δεν συγκρίνονται με το να σου στέλνουν mail οι αρχικοί δημιουργοί του content που «μανιπιουλάρεις» για να σου πουν πόσο τους άρεσε ο αέρας που έδωσες στο έργο τους αλλά ok, ας είναι αυτά τα διλήμματα της ζωής.

Το κομμάτι της επικοινωνίας σχετίζεται πολύ με την δουλειά σου. Είναι, λοιπόν, ένα κομμάτι που επιλέγεις να διατηρείς με τους πελάτες σου; Και επιπλέον, είναι ένα στοιχείο απαραίτητο για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και την ολοκλήρωση ενός πρότζεκτ;
Είμαι από αυτούς τους ανθρώπους που -χωρίς να ειρωνεύομαι- λέω συνεχώς «Μήπως να στο ζωγραφίσω καλύτερα;».  Εντάξει, με αυτού του είδους την επικοινωνία ακόμη το παλεύω. Το PR δεν είναι ένα από τα εκ γενετής χαρίσματά μου και ζηλεύω πολύ τους ανθρώπους που γεννήθηκαν με αυτό, ωστόσο είναι πολύ σημαντικό για μένα ο πελάτης να είναι χαρούμενος και από την διαδικασία και από το αποτέλεσμα. Πάντα προκύπτουν όμορφα πράγματα από αυτό.

Όταν πρωτοξεκίνησα φοβόμουν πως τα κουνέλια κάποια στιγμή θα σταματήσουν να βγαίνουν απ’το καπέλο.

Πόσο εύκολο είναι να δημιουργείς νέες ιδέες;
Θα πέσω στη λίμνη του κλισέ και θα πω το γνωστό σε όλους μας «τρώγοντας έρχεται η όρεξη». Όταν πρωτοξεκίνησα φοβόμουν πως τα κουνέλια κάποια στιγμή θα σταματήσουν να βγαίνουν απ’ το καπέλο. Και είχα δίκιο, γι’ αυτό και άρχισα να βγάζω μαντήλια, αυγά, σερπαντίνες και πάει λέγοντας. Οι καινούριες ιδέες δεν τελειώνουν. Ακόμη κι αν θέλεις ν’ ασχοληθείς με κάτι συγκεκριμένο, όπως π.χ.το art direction στην μόδα, δεν αρκεί να κοιτάζεις μόνο την μόδα, πρέπει να κοιτάζεις ό,τι σε περιβάλλει. Είναι η μουσική; Είναι οι άνθρωποι; Είναι οι ταινίες; Είναι τα λουλούδια στον κάμπο και το σουσάμι στο παστέλι; Δεν έχει σημασία. Σημασία έχει να μπορείς ανάμεσα σε όλα να διακρίνεις τί σου τη δίνει και στη συνέχεια να τα ενώσεις σε κάτι που θα αντικατοπτρίζει την δική σου ιδέα, ενώ ταυτόχρονα θα βγάζει νόημα στον αποδέκτη.

Πώς ενημερώνεσαι; Τί sites διαβάζεις και τί περιοδικά αγοράζεις;
Εδώ και πολύ καιρό δεν αγοράζω περιοδικά, χωρίς αυτό να σημαίνει πως αν πέσει κάποιο στα χέρια μου δεν θα το ξεφυλλίσω. Το ότι θα το ξεφυλλίσω, βέβαια, δεν σημαίνει πως θα το διαβάσω κιόλας. Η ενημέρωσή μου γίνεται κυρίως από το internet. Θα δω ό,τι προλαβαίνω, αλλά θα δώσω βάση σε ελάχιστα. Συνήθως καταλήγω στο thecut ή στο BOF.

Αισθητική υπάρχει παντού;
Παντού. Ο καθένας ορίζει την δική του που στην συνέχεια κρίνεται από άλλους ως κακή ή καλή.

Γιώτα-Κατράκη-didee.gr-6

Γιώτα-Κατράκη-didee.gr-3

Την Γιώτα θα την βρείτε στο Ρομάντσο, στο γραφείο 202.
email: yiota.katraki@gmail.com 

DIDEE MAGAZINE

Η υψηλή αισθητική στη σύγχρονη ζωή της πόλης.

More Stories
Το νέο Mini Camper της Volkswagen ετοιμάζεται για κυκλοφορία τον Σεπτέμβριο