Μια σατιρική ταινία, μια εταιρεία και η ελευθερία του λόγου

Το πιο πολυσυζητημένο θέμα ήταν η ακύρωση του λανσαρίσματος της καινούριας ταινίας των Σεθ Ρόγκεν και Τζέιμς Φράνκο από την εταιρεία Sony Pictures. Ένα θέμα που κρατά μήνες και αν στην αρχή θεωρούσαμε ότι ήταν ένα μαρκετινίστικο κόλπο από πλευράς του στούντιο για καλύτερα εισιτήρια, το όλο θέμα με τις τελευταίες εξελίξεις μόλις μας έδειξε ότι εν έτει 2014, θέματα όπως η ελευθερία του λόγου δεν είναι και τόσο δεδομένα.

 

Όταν μιλήσαμε για το Interview των Σεθ Ρόγκεν και Τζείμς Φράνκο, ήδη υπήρχαν θέματα για την θεματολογία της με δύο αμερικανούς δημοσιογράφους να αναλαμβάνουν να δολοφονήσουν τον ηγέτη της Βόρειας Κορέας. Ναι, τόσο η πλοκή, όσο και το trailer μας έκαναν να περιμένουμε μια σάτιρα στα μονοπάτια που μας έχουν συνηθίσει οι ευφυείς ηθοποιοί.

Όλα ξεκίνησαν με το ανηλεές χακάρισμα στους κεντρικούς υπολογιστές της Sony Pictures και ενώ εμπιστευτικά έγγραφα και ταινίες -που δεν είχαν καν κυκλοφορήσει ακόμη- διέρρεαν στο διαδίκτυο, ήρθε πριν μερικές ημέρες το κερασάκι στην τούρτα: οι χάκερς μίλησαν για νέο 9/11 και οι αιθουσάρχες πανικόβλητοι ακύρωσαν την προβολή της ταινίας. Όλα αυτά συνοδεύτηκαν από συνεντεύξεις τύπου του FBI που κατονομάζει την Βόρειο Κορέα ως ένοχη για τα χακαρίσματα και διάγγελμα του Μπαράκ Ομπάμα για τους χειρισμούς της Sony και την θέση που θα κρατήσουν οι ΗΠΑ. Όλα αυτά εν μέσω δηλώσεων συμπαράστασης των περισσοτέρων καλλιτεχνών του Χόλυγουντ που στέκονται υπέρ της ελευθερίας του λόγου και κατά οποιασδήποτε προσπάθειας φίμωσης της καλλιτεχνικής έκφρασης. Των αυτονόητων, δηλαδή.

interview2

Όλα αυτά, ενώ δυο χώρες έχουν ήδη εμπλακεί σε διπλωματικό επεισόδιο, το λιγότερο, για μια ταινία. Και αν με ρωτάτε δεν είναι καθόλου μικρό. Γιατί ενώ διαφημίζουμε το πόσο έχουμε προχωρήσει, στην πραγματικότητα παραμένουμε φοβισμένοι -σήμερα, ίσως περισσότερο από ποτέ. Αν ο Σαρλό μπορούσε το 1940 να δίνει μαθήματα σάτιρας στους αιώνες, θα έπρεπε να μπορούμε να δούμε μια σατιρική ταινία το 2014, χωρίς να ξεσπά πανικός ανά τον κόσμο.

Και αν αναρωτιέστε, οι Anonymous ήταν οι τελευταίοι που πήραν θέση, άφηνοντας να εννοηθεί ότι θα λικάρουν την αδιαμφισβήτητα πιο διάσημη ταινία του 2014 λίγο πριν την εκπνοή του χρόνου. Δεν ξέρω αν Ρόγκεν και Φράνκο είχαν αυτό στο μυαλό τους όταν δημιουργούσαν την ταινία, αλλά μόλις έβαλαν ένα καθρέφτη μπροστά στο πρόσωπο μιας ολόκληρης καλλιτεχνικής βιομηχανίας και στους όρους με τους οποίους αυτή δουλεύει.

More Stories
converted coach house for sale se8 8 1024x663 1
Η βιομηχανική αισθητική απογειώνει μια ιδιαίτερη κατοικία στο Deptford του Λονδίνου