Quantcast

Λία Τσολάκη

 • Interview Konstantinos Danos  • Photography Ioanna Chatziandreou

 

 


Στο ενεργητικό της μετράει συνεργασίες με το Θέατρο Τέχνης, το Φεστιβάλ Αθηνών και το Εθνικό Θέατρο, ενώ τα τελευταία χρόνια υπήρξε σταθερή συνεργάτης του κορυφαίου Γερμανού σκηνοθέτη, Peter Stein. Έχει χορογραφήσει την όπερα Boris Godunov στην Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, σε σκηνοθεσία Steven Wadsworth, αλλά και την Ηλέκτρα στην Επίδαυρο, τη Νέα Υόρκη και τη Σεούλ. Με τις χορογραφίες της έχει «ταξιδέψει» στο φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, την Όπερα της Ρώμης και στην Όπερα της Ζυρίχης. Το 2012 ίδρυσε τη δική της ομάδα χορού και σκηνοθέτησε για πρώτη φορά την παραγωγή PARKing. Με το ARound, την δεύτερη παράσταση της ομάδας, η Λία Τσολάκη θα ανέβει για πρώτη φορά στην Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, στο πλαίσιο του 2ου Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων.


lia-tsolaki-didee.gr-4

lia-tsolaki-didee.gr-6

Τα τελευταία χρόνια ζεις στο Βερολίνο. Πώς θα χαρακτήριζες την ζωή σου εκεί και ποια είναι τα συναισθήματά σου κάθε φορά που επιστρέφεις στην Αθήνα;
Μένω στο Βερολίνο τον τελευταίο ένα χρόνο και επειδή λόγω δουλειάς ταξιδεύω αρκετά, στην πραγματικότητα έχω ζήσει εκεί μόνο τέσσερις μήνες συνολικά. Η ζωή μου στο Βερολίνο δεν έχει ακόμα κάποιο «σχήμα». Είμαι σε στάδιο προσαρμογής, θα έλεγα. Κάθε φορά που επιστρέφω στην Αθήνα, από όπου και αν βρίσκομαι, η μόνιμη αντίδρασή μου είναι… γιούπι!

Ανεξάρτητα από το πού εργάζεσαι, ποια πόλη θεωρείς «έδρα» σου;
​Η έδρα μου βρίσκεται όπου είναι και η δουλειά μου, χωρίς αυτό να σημαίνει πως ασπάζομαι το «Όπου γης και πατρίς».

Πες μου λίγα πράγματα για όσα θα δουμε στο Goethe Institut την επόμενη εβδομάδα. Ti έχεις ετοιμάσει για εκεί;
Καταρχήν, είχα την μεγάλη τύχη να γνωρίσω στο Βερολίνο την καταπληκτική μουσικό κρουστών, Robyn Schulkowsky. Μαζί, λοιπόν, ετοιμάζουμε ένα πειραματικό πρότζεκτ που λέγεται Sunday (Κυριακή), με την στήριξη του Ινστιτούτου Goethe​ Αθηνών. Στην ουσία, πρόκειται για ένα work in progress. Θα δουλέψουμε συνολικά δύο εβδομάδες και θα κάνουμε μόνο μία παρουσίαση του υλικού μας στο τέλος της διεργασίας. Δουλεύουμε με οκτώ εξαιρετικούς performers, πέντε χορευτές και τρεις μουσικούς και δημιουργούμε μαζί τους μια νέα Κυριακή!

Τί είναι αυτό που χαρακτηρίζει τις δουλειές σου;
​Οι προσωπικές μου δουλειές ως τώρα είναι το PARKing που έκανα πριν δύο χρονια στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και πέρυσι στο φεστιβάλ ARC for Dance στο Βυρσοδεψείο και το ARound που θα κάνω τον Φεβρουάριο στην Στέγη. Πριν απ’ αυτά, χορογραφούσα μόνο για παραγωγές άλλων και άρα χρειαζόταν, σε έναν μεγάλο βαθμό, να συντονιστώ με την ιδέα και την αισθητική του σκηνοθέτη με τον οποίο συνεργαζόμουν. ​Δεν είμαι ακόμα σίγουρη για το αν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο χαρακτηριστικό στις προσωπικές μου δουλειές. Έχω την αίσθηση ότι δοκιμάζω ακόμα διαφορετικές μεθόδους και ίσως χρειαστεί να δω την δεύτερη παράστασή μου για να μπορέσω να σου απαντήσω. Στην πρώτη μου δουλειά, πάντως, χρησιμοποιήσαμε την κίνηση ως μέσο για να πούμε την ιστορία. Αυτή την φορά, έχει γίνει μια περαιτέρω έρευνα στην κίνηση και -σε σύγκριση με το PARKing που σε ένα επίπεδο ήταν αρκετά περιγραφικό- στο ARound έχουμε δουλέψει περισσότερο με έννοιες και σύμβολα, κάνοντάς το πιο αφηρημένο. Αυτό που προσπαθώ, ωστόσο, είναι να υπαρχει μια αρχή, μια μέση και ένα τέλος στις παραστάσεις μου -όχι απαραίτητα με αυτή την σειρά πάντα. Ειδικά στον χορό, υπάρχει συχνά ο κίνδυνος να χαθείς μέσα στο χάος των απείρων δυνατοτήτων. Γι’ αυτό, κρατώντας μια «γραμμη», βοηθάει να μειώσει κανείς τις επιλογές του και άρα να δημιουργήσει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται η παράσταση.

Στο βιογραφικό σου μπορεί κανείς να δει συνεργασίες με τον Peter Stein, την Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, όπως και παραστάσεις στην Επίδαυρο. Σε έναν απολογισμό σου, από όλες αυτές τις δουλειές θα μπορούσες να ξεχώρισεις κάποια;
Η πιο αγαπημένη μου δουλειά ήταν η Μύτη του Σοστάκοβιτς, μια όπερα που κάναμε με τον Stein στην Όπερα της Ζυρίχης το 2011 και από τότε την έχουμε επαναλάβει στην Όπερα της Ρώμης και το 2015 στην Φινλανδία. Η μουσική είναι συναρπαστική και διασκέδασα πολύ με την χορογραφία που έκανα! Παρ’ όλα αυτά, έχω να ομολογήσω πως μόλις έκλεισε ένα μεγάλο κεφάλαιο δέκα ετών για μένα και ανοίγει ένα καινούριο στο οποίο αποφάσισα να συγκεντρωθώ στο δικό μου έργο και να συνεχίσω με τις δικές μου προσωπικές παραγωγές.

lia-tsolaki-didee.gr-3

lia-tsolaki-didee.gr-7

Η δεύτερη παραγωγή της ομάδας ARound θα παρουσιαστεί τον Φεβρουάριο στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο πλαίσιο του 2ου Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων. Τί πρόκειται να παρουσιάσετε και ποια είναι τα συναισθηματά σου για αυτή την παραγωγή;
Βασικά, δεν υπάρχει κάποια ομάδα με την έννοια της κολλεκτίβας. Είμαι εγώ που χορογραφώ και σκηνοθετώ τις προσωπικές μου παραγωγές και επιλέγω, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε φορά, τους χορευτές που είναι κατάλληλοι για το πρότζεκτ. Εννοείται πως έχω κάποιους συνεργάτες που δουλέψαμε μαζί στη πρώτη παραγωγή και ξαναδουλεύουμε τώρα στην δεύτερη, που ελπίζω να συνεχίσουμε την συνεργασία μας σε πολλές ακόμη παραγωγές. Για την παράσταση που θα παρουσιάσουμε στην Στεγη, κάνουμε μια έρευνα πάνω στην έννοια του κύκλου, εξού και το όνομα ARound. Η λέξη «around» σημαίνει περιφερειακά ή κυκλικά και «a round» σημαίνει ένας γύρος ή μια παρτίδα. Ο κύκλος ως σύμβολο συχνά κυριαρχεί, ενώ ταυτόχρονα οι χορευτές περνούν από το ένα παιχνίδι στο άλλο καθ’ όλη την διάρκεια του έργου. Σε ένα επίπεδο, δουλέψαμε κυκλικά και στο PARKing… Άρα, ως τώρα, μπορεί να είναι αυτό που χαρακτηρίζει τις δουλειές μου! Ή μπορεί απλώς να έχω μανία με τους κύκλους τελευταία! Ποιος ξέρει;

Τι γνώμη έχεις για τον θεσμό του Φεστιβαλ Νέων Χορογράφων που γίνεται για δεύτερη χρονιά στην Στέγη; Θεωρείς ότι ο χορός είναι μια τέχνη στην οποία το ελληνικό κοινό ανταποκρίνεται θετικά;
Το Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων της Στέγης το θεωρώ εξαιρετική ιδέα. Είναι ο μόνος τρόπος, αυτή την στιγμή στη χωρα μας, να δοθεί μια ευκαιρία σε νέους δημιουργούς να δείξουν το έργο τους κάτω από πολύ καλές συνθήκες. Για να καταλάβεις, εγώ -όπως και πολλοί ακόμη φυσικά- την πρώτη μου δουλειά την έκανα με zero budget! Δέκα άτομα, όλοι φίλοι μου και καταπληκτικοί καλλιτέχνες, μου έκαναν την τιμή να δουλέψουν μαζί μου για δύο μήνες, σε όχι πάντα ιδανικές συνθήκες, κάνοντας μεταμεσονύκτιες πρόβες, χωρίς αμοιβή, για να δημιουργήσουμε το PARKing. Συγκεκριμένα, εγώ νοίκιασα το σπίτι μου και έμενα στο υπόγειο ενός φίλου, ώστε να χρησιμοποιήσω τα χρήματα για διάφορα τεχνικά έξοδα της παραγωγής! Και όλο αυτό έγινε με πολλή χαρά, αλλά και πολύ κόπο. Άρα καταλαβαίνεις, ότι είναι τεράστια η διαφορά τώρα που το δεύτερο βήμα μας στηρίζεται οικονομικά από την Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Ξανά γιούπι, δηλαδή! Δεν έχω μεγάλη εμπειρία με το ελληνικό κοινό και την σχέση του με τον σύγχρονο χορό. Θεωρητικά, στην Ελλάδα δεν είμαστε τόσο εξοικειωμένοι, όσο είναι οι κάτοικοι άλλων χωρών. Από την άλλη, δεν πιστεύω ότι είναι πολύ άσχημα τα πράγματα. Οι παραστάσεις που έχω παρακολουθήσει στο Φεστιβάλ Αθηνών είναι συνήθως sold out. Οι DVD8, ας πούμε, που εχουν παραστάσεις στην Στέγη αυτή την εβδομάδα είναι επίσης sold out, εδώ και αρκετό καιρό μάλιστα.

Στην πορεία σου, έχεις κάνει σπουδαίες δουλειές στην Ελλάδα και το εξωτερικό και ως χορογράφος έχεις συνεργαστεί με πολύ μεγάλους σκηνοθέτες. Ποιο είναι το κριτήριο για να πείς το «ναι» σε μια δουλειά;
Στην αρχή, έπαιζε συχνά ρόλο το οικονομικό θέμα, γιατί χρειαζόταν και κάπως να επιβιώσω. Παρ’ όλα αυτά, ήμουν αρκετά τυχερή, ώστε να μην χρειαστεί να κάνω πάνω απο μία -ή το πολύ δύο- δουλειές για αυτό τον λόγο. Δεν μπορώ να πω πολύ εύκολα «όχι» σε μια δουλειά, αφενός γιατί τα τελευταία χρόνια μου προτείνοται πολύ ενδιαφέροντα πρότζεκτ και αφετέρου γιατί μου αρέσει να δουλεύω. Αγαπώ πολύ την δουλειά μου.

Πώς είναι να χορογραφείς ηθοποιούς και πώς να διδάσκεις νέους ανθρώπους;
Οι ηθοποιοί και οι χορευτές είναι αρκετά διαφορετικοί επαγγελματίες. Έχουν πολύ διαφορετική εκπαίδευση και κουλτούρα. Μ’ αρέσει να συναντώ ανθρώπους που μπορεί να χρειαστεί να πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή και αυτό συμβαίνει συνήθως με τους ηθοποιούς. Είναι ευαίσθητοι, καμιά φορά και απείθαρχοι συγκρινόμενοι με τους χορευτές, αλλά μπορεί αυτό να είναι μέρος της γοητείας τους. Περνάω υπέροχα όταν διδάσκω! Τώρα που το λες, σκέφτομαι ότι πρέπει να το κάνω συχνότερα!

lia-tsolaki-didee.gr-2
lia-tsolaki-didee.gr-5
lia-tsolaki-didee.gr-1
More Stories
p90466660 lowres 1
O Paul Smith και ο επανασχεδιασμός του νέου Mini Recharged