Quantcast

Γιάννης Ράμος

Interview Konstantinos Danos | Photography Ioanna Chatziandreou

 


Ο σκηνοθέτης Γιάννης Ράμος μιλά για την παράσταση “Μαύρη Ζάχαρη” , για τους Έλληνες ηθοποιούς και για το τι σημαίνει ταλέντο, ενώ ο φωτογραφικός μας φακός τον ακολουθεί στους χώρους του Βυρσοδεψείου.


giannis-ramos-didee-9

giannis-ramos-didee-10

giannis-ramos-didee-5

giannis-ramos-didee-11

Πως προέκυψε η ιδέα για τη “Μαύρη Ζάχαρη”;
Η ιδέα για τη Ζάχαρη ανήκει στην Κρύστελ Καπερώνη, υποψιάζομαι κάπου στα Εξάρχεια ένα βράδυ με ποτά, πολύ πριν εγώ μπω στο παιχνίδι της σκηνοθεσίας της παράστασης. Αυτό έγινε όταν γνώρισα τον Πανο Νατση, ο οποίος μου πρότεινε να αναλάβω το project. Γνώρισα μια έτοιμη στημένη ομάδα ανθρώπων που δούλευαν μαζί αρκετό καιρό. Μου άρεσε η πρωτοβουλία τους και αφού εξασφάλισα αρχικά τη στενή συνεργασία της Σοφίας Μιχαήλ, κινησιολογία της παράστασης, αρχίσαμε τη δουλειά. Ο πυρήνας της ιδέας για μια δουλειά ωστόσο είναι το θέμα της και ως προς αυτό θέλω να πω πως ήταν ένα θέμα που μπορεί να μοιάζει παρωχημένο ως ένα βαθμό για τα θεατρικά πράγματα, υπάρχει παρολαυτα και αποτελεί σοβαρό κοινωνικό αλλά και ανθρώπινο ζήτημα.

Τι μπορεί να αποκομίσει ο θεατής βλέποντας την παράσταση;
Αυτή είναι πραγματικά μια ερώτηση που δεν μπορώ να απαντήσω. Ο καθένας στο θέατρο επικοινωνεί με κάθε παράσταση υποκειμενικά. Είναι προσωπική η σχέση του κοινού με την παράσταση.
Μπορώ ωστόσο να πω τι αποκόμισα ο ίδιος από τη δουλειά με τη Ζάχαρη. Μέσα στα πλαίσια έρευνας που κάναμε, είχα τη μεγάλη τύχη να γνωρίσω δυο νέους ανθρώπους, πρώην χρήστες τον Φ. και την Α., η βοήθεια των οποίων υπήρξε πραγματικά πολύτιμη. Μας βοήθησαν να καταλάβουμε τον «παράδεισο» και την «κόλαση» των ναρκωτικών ενώ μας μιλούσαν με τα δυο τους πόδια σταθερά πια στη «γη». Σημειώνω εδώ πως το έργο χωρίζεται σε τρεις ενότητες, Παράδεισος-Κόλαση-Γη. Τους ευχαριστούμε όλοι πολύ.

Πως αποφάσισες να ασχοληθείς με το θέατρο και ποια ήταν τα πρώτα σου βήματα;
Ανήκω σ’ αυτούς που πάντα ήθελαν αλλά αρκετά άργησαν. Άρχισα να ασχολούμαι πριν από περίπου 10 χρόνια μετά από άσχετες ακαδημαϊκές σπουδές. Ως ηθοποιός. Τα πρώτα βήματα χωρίζονται σε δυο ανθρώπους την Ελένη Σκότη και τον Γιάννη Κακλεα. Έμαθα πολλά και από τους δυο.Ως προς το σκέλος της απόφασης, η απόφαση δεν έχει μάλλον να κάνει με το θέατρο αυτό καθαυτό αλλά με το πως θες να ζεις τη ζωή σου. Αναπνέω καλύτερα όταν κάνω θέατρο.

Έχεις γεννηθεί στη Σουηδία και αντίστοιχα έχεις δουλέψει αρκετά και εκεί. Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ Ελλήνων και Σουηδών ηθοποιών;
Η πιο σημαντική διαφορά είναι ότι οι Σουηδοι ηθοποιοί συνήθως πληρώνονται. Και αυτό δεν το μεταφέρω ως μια στεγνή πληροφορία κοινωνικό-οικονομικού χαρακτήρα. Παίρνει αμπάριζα μια ακολουθία τρόπων αντιμετώπισης της υποκριτικής ως επάγγελμα. Κι αυτό έχει τα φωτεινά και τα σκοτεινά σημεία του. Μεγάλη κουβέντα.

Τι ήταν αυτό που δεν σε κράτησε στη Σουηδία;
Τόσο η Ελλάδα όσο και η Σουηδία είναι χώρες που μόνο με κρατάνε. Αλλά είναι δυο. Και ως εκ τούτου ταλαντεύομαι διαρκώς. Στη Σουηδία γεννήθηκα και έζησα πολλά χρόνια, γονείς Ελληνες. Η γνωστή μοίρα όσων έχουν δυο πατρίδες. Με τροφοδοτούν και οι δυο με διαφορετικό τρόπο. Ο ήλιος όμως εδώ λάμπει πάντα αλλιώς.

Τι σημαίνει για σένα ταλέντο;
Δεν ξέρω, ξέρω όμως τον ταλαντούχο άνθρωπο όταν τον βλέπω. Και αυτοί συνήθως έχουν την έμφυτη ικανότητα να αφήνονται στη φυσική ροή των πραγμάτων, να ξαφνιάζουν και να ξαφνιάζονται. Σαν να μπορούν να μετασχηματίσουν μνήμες, αισθήσεις, συναίσθημα και να τα φέρουν στο εδώ και τώρα. Το μεγαλύτερο όμως ταλέντο είναι να περνάς τόσο καλά κάνοντάς το ώστε να μπορείς να δουλεύεις σαν σκυλί.

Τα επόμενα βήματα;
Το καλοκαίρι θα δουλέψω με τη Φρόσω Λύτρα ως ηθοποιός. Το έργο είναι η Νεράιδα και θα παιχτεί σε φυσικό χώρο στη λίμνη της Βουλιαγμένης και ετοιμάζω μια μετάφραση ενός σουηδικού έργου. Υπάρχει μια ιδέα για νέα παράσταση αλλά είναι ακόμα στα πρώτα στάδια σκέψης.

giannis-ramos-didee-8

giannis-ramos-didee-6

giannis-ramos-didee-1

giannis-ramos-didee-2

giannis-ramos-didee-7

Για τον τελικό στόχο της δουλειάς αυτής της Μαύρης Ζάχαρης, δουλέψαμε πολύ στενά και καθημερινά με τη Σοφία Μιχαήλ, που επιμελήθηκε την κίνηση στην παράσταση. Χέρι χέρι… Την ευχαριστώ πολύ.