To In-Edit Festival στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Συνέντευξη: Κατερίνα Καρσιώτη
Φωτογράφιση: Βασίλης Νικολόπουλος 

Το μεγαλύτερο festival μουσικού ντοκιμαντέρ ξεκινά και μας παρουσιάζει ντοκιμαντέρ με πρωταγωνιστή πάντα την μουσική! Η μουσική βιομηχανία στο μεγαλείο της, «ταξιδεύει» μπροστά στα μάτια σου και διηγείται ιστορίες και γεγονότα, προσφέροντας αξεπέραστους ήχους.

Πρόκειται άλλωστε για ένα IN – EDIT το οποίο έχει αφήσει καλά το στίγμα του, έχει βάλει την υπογραφή του. Ξέρεις από την πρώτη κιόλας στιγμή ότι θα δεις και θα ακούσεις ιστορίες μεγάλων και αγαπημένων καλλιτεχνών που θα σε καθηλώσουν. Γοητεύεσαι κάθε φορά από την εξαίρετη φωτογραφία, από τη λαμπερή και σκοτεινή πλευρά του κάθε καλλιτέχνη, ταξιδεύεις με ήχους, προβληματίζεσαι με διάφορες συνθήκες, εκπαιδεύεσαι, μαθαίνεις για ό,τι νέο και ζεις μια μοναδική εμπειρία.

Το ΙΝ – ΕDIT  Festival επιστρέφει στην Αθήνα και οι μουσικοί του ήρωες βγαίνουν για λίγο έξω από την αίθουσα, στους δρόμους της πόλης. Ο Nick Cave, οι Placebo, oι Rolling Stones, o Lavelle ( UNKLE), η Underground σκηνή της Μέσης Ανατολής, λίγο πριν εμφανιστούν στην οθόνη της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση σε ακολουθούν στις δικές σου διαδρομές.

O Κωνσταντίνος Κουλουζάκης, Creative director of Parenthesis και ένας από τους διοργανωτές του In Edit Festival, μας μιλά για όλα…

Από την Βαρκελώνη λοιπόν μέχρι την Αθήνα και πίσω, μουσική για τα μάτια και την σκέψη σου.

Πότε και πως προέκυψε η ομάδα Parenthesis, τι επικοινωνεί και σε τι αποσκοπεί;
Μία εταιρεία, θα λέγαμε, με βασικό στόχο και οδηγό τον πολιτισμό, αποτελούμενη από τέσσερις ανθρώπους διαφορετικών πεδίων. Η αφετηρία έγινε τη χρονιά του 2012 με εναρκτήριο βήμα το Πικνίκ Festival, λίγο αργότερα συνεχίσαμε με το In Edit Festival και τέλος το ΟFFSIDE Festival. Τέσσερις άνθρωποι, όπως προαναφέραμε, που βάζοντας κάτω διαφορετικά αντικείμενα καταφέραμε να στήσουμε μία ομάδα με αγάπη, συνεργασία και επαγγελματισμό και να δημιουργήσουμε εμπειρίες και δράσεις με αφορμή τα γεγονότα που τρέχουν. Χρόνο με το χρόνο επιδιώκουμε να υφίσταται διαφορετική προσέγγιση, εξέλιξη, βελτίωση και φυσικά εμπλουτισμός του κάθε γεγονότος.

Πότε και που έγινε για πρώτη φορά το In Edit Festival;
Πρόκειται για το παγκόσμιο φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ, το οποίο ξεκίνησε από την Βαρκελώνη το 2003 και επικοινωνήθηκε σε διάφορες πόλεις ανά τον κόσμο. Στην Ελλάδα αγκαλιάστηκε το 2014 με πρώτο σταθμό την Θεσσαλονίκη, όπου το κοινό της είχε τη μεγάλη εμπειρία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου, χρόνια τώρα, και λίγο μετά με την Αθήνα να παίρνει την σκυτάλη και να ταξιδεύει και στο κοινό της με μεγάλη επιτυχία. Το In Edit Festival χρόνο με τον χρόνο μεγαλώνει όλο και περισσότερο και χαιρόμαστε ιδιαίτερα που αποτελούμε ένα κομμάτι της αλυσίδας στο παγκόσμιο χάρτη του IΝ-ΕDIT.

Tι διαφορετική πνοή προσδίδει όλα αυτά τα χρόνια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αν λάβουμε υπόψιν μας την έκκρηξη ποικίλων δράσεων και festivals τα οποία έχουν ανοίξει αυλαία;
Δύο πόλεις με μεγάλο κοινό που αγαπά ιδιαίτερα το σινεμά, τον κινηματογράφο, το ντοκιμαντέρ. Κοινό επίσης που λατρεύει ιδιαίτερα την μουσική και τις εικόνες που δημιουργούνται από αυτήν. Ένα είδος ντοκιμαντέρ που απορρόφησε αμέσως το ενδιαφέρον του κόσμου, του χάρισε πληροφορίες για καλλιτέχνες που θαυμάζει και ακολουθεί, του μετέφερε άγνωστες πτυχές της μουσικής βιομηχανίας που πιθανώς να μην γνώριζε, του επικοινώνησε μουσικά είδη που ίσως να μην είχε εστιάσει, τον ταξίδεψε, τον διασκέδασε.

Ένα φεστιβάλ κινηματογράφου με μουσική και ήχους που λατρεύουμε, με καλλιτέχνες μύθους στη μουσική βιομηχανία. Πως προέκυψε η ιδέα, από που δόθηκε η ώθηση και πόσο δύσκολο ήταν στην υλοποίησή του ως εγχείρημα;
Η αφορμή δόθηκε από την Βαρκελώνη, που ήταν και το σημείο-αφετηρία για το In Edit Festival. Εκεί το παρακολουθήσαμε για πρώτη φορά και ευθύς αμέσως γεννήθηκε η σκέψη «Γιατί όχι και στην Θεσσαλονίκη». Την πόλη που μεγαλώσαμε, αγαπάμε δρούμε, κινούμαστε και δημιουργούμε. Την πρώτη φορά που ξεκινάς ουσιαστικά να στήσεις ένα τέτοιο γεγονός, σίγουρα «εγκυμονεί» κινδύνους η άγνοια και απλά «βουτάς» και δοκιμάζεις. Η δυσκολία έγκειται στο να κάνεις αυτό όχι για μία φορά, αντιθέτως, αφού το αγαπάς να το επαναλαμβάνεις φυσικά όμως κάθε φορά με βελτίωση, εξέλιξη, εμπλουτισμό και μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Η δυσκολία ουσιαστικά και ο στόχος που εμείς ως ομάδα θέσαμε, ήταν η απόφαση να αποτελεί ένα project σοβαρό, πάνω στο οποίο τέθηκαν επαγγελματικά κριτήρια ανάπτυξης του γεγονότος. Μια ιδιωτική πρωτοβουλία που πρέπει να στηριχθεί από ολόκληρη την ομάδα με υπευθυνότητα και επαγγελματική προσέγγιση.

Πως αντιλαμβάνεστε την «έκρηξη» μουσικών ντοκιμαντέρ τα τελευταία χρόνια;
Η συγκεκριμένη συνθήκη μας βοηθά ιδιαίτερα. Η μουσική άλλωστε, πέρα από τη συναυλία και το δίσκο, έχει ποικίλες προεκτάσεις. Είναι λοιπόν αναμενόμενο να γίνει. Τα μέσα – τεχνικά και οικονομικά – στην εποχή που ζούμε είναι εύκολα, γεγονός που καθιστά και την καταγραφή εξαιρετικά εύκολη. Τα επόμενα χρόνια σίγουρα το συγκεκριμένο είδος ντοκιμαντέρ θα αυξηθεί και θα πετάξει ακόμα περισσότερο. Η ίδια η ανάγκη μέσα στην υπερπληροφόρηση που βιώνουμε καθημερινά, να έχεις μπροστά σου την αλήθεια, αποτελεί κι αυτό που έρχεται να «κουμπώσει» με το ντοκιμαντέρ, το οποίο συμπυκνωμένο έρχεται να σου μεταφέρει και να σου επικοινωνήσει πληροφορίες για την πορεία και ιστορία ενός καλλιτέχνη εστιάζοντας στα πραγματικά γεγονότα. Μέσω του μουσικού ντοκιμαντέρ σου δίνεται η δυνατότητα να γνωρίσεις πράγματα, καταστάσεις και πρόσωπα της μουσικής βιομηχανίας, που πιθανώς να τα αγνοούσες.

Πως προκύπτει η επιλογή των ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στο κοινό;
Το κεντρικό In Edit στη Βαρκελώνη λαμβάνει χώρα κάθε Οκτώβρη, που αποτελεί και την κύρια δεξαμενή ντοκιμαντέρ. Από τη μεριά μας υπάρχει σαφώς μια συνεχής επικοινωνία και παρακολούθηση μέχρι και την τελική επιλογή. Μία τεράστια ποικιλία προτάσεων με μουσικά ντοκιμαντέρ που επεκτείνονται σε πολιτικά η κοινωνικά γεγονότα, άλλα που εστιάζουν σ’ ένα μουσικό είδος όχι και τόσο ευρέως γνωστό, εκείνα με καλλιτέχνες μύθους και άλλα με λιγότερο γνωστούς και ό,τι άλλο μπορείς να φανταστείς. Στόχος μας να παρουσιάσουμε στον κόσμο ντοκιμαντέρ διαφορετικά και ιδιαίτερα, να γνωρίσουν είδη μουσικής που ίσως αγνοούσαν, να μάθουν κρυφές πτυχές της μουσικής βιομηχανίας, να ταξιδέψουν σε ήχους και πρόσωπα μύθους, να έρθουν σε επαφή με καλλιτέχνες που δεν γνώριζαν. Μια διαδικασία συναρπαστική που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή, που ταυτοχρόνως επικοινωνεί, πληροφορεί και διασκεδάζει. Το μουσικό ντοκιμαντέρ ως είδος διαθέτει κάτι το ειλικρινές. Πάντα με καλές συνεργασίες επιδιώκουμε να έχουμε ό,τι καλύτερο στη διάθεσή μας, να απορροφούμε οτιδήποτε συμβαίνει στο παγκόσμιο γίγνεσθαι του In Edit Festival, να πληροφορούμαστε, να βελτιώνουμε και να εξελίσσουμε.

Η ομάδα Parenthesis…
Αγαπάμε να κάνουμε καινούργια πράγματα που ιντριγκάρουν και συναρπάζουν πρώτα εμάς, ώστε αυτό να μεταφέρεται αυτομάτως και στον κόσμο με πάθος και με μία τεράστια δυναμική. Να βρίσκουμε τον τρόπο να επικοινωνούμε όλα αυτά με ενδιαφέρον σαν αντίσταση και σαν διέξοδο σε μια χρονική περίοδο δύσκολη. Να μην σταματάμε να δημιουργούμε, να στηρίζουμε ωραία πράγματα και γεγονότα, να αφηγούμαστε ιστορίες και δράσεις, να συμμετάσχουμε στη δημιουργία του soundtrack της πόλης στην οποία ζούμε.

Στη διoργάνωση της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών παρακολουθούμε κάτι διαφορετικό από αντίστοιχη της Θεσσαλονίκης ή διατηρείται παρόμοια φιλοσοφία;
Ο σκοπός και στις δύο περιπτώσεις είναι ο ίδιος και αυτός είναι να συνθέτουμε ένα πρόγραμμα γεμάτο μουσική επί της οθόνης αλλά και εκτός. Αυτό σημαίνει πως ενώ ο κορμός, η ουσία του φεστιβάλ είναι πάντα οι ταινίες, τα μουσικά ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει, είναι εξίσου σημαντικό για εμάς να προσφέρουμε όπως λέμε μία «ολοκληρωμένη μουσική εμπειρία» με πάρτυ, καλεσμένους μουσικούς και σκηνοθέτες, συζητήσεις και συνεργασίες. Η Στέγη, που φιλοξενεί την αθηναϊκή έκδοση του IN-EDIT τα τελευταία δύο χρόνια, μας δίνει τη δυνατότητα να πειραματιστούμε περισσότερο και να δοκιμάσουμε ιδέες που εκτός Στέγης θα ήταν δύσκολα πραγματοποιήσιμες.

Τα hints του φετινού In Edit Festival στην Αθήνα…
Δεν θα σε εκπλήξω… οι καλεσμένοι του! Είναι πολύ μεγάλη μας χαρά φέτος να υποδεχόμαστε περισσότερους καλεσμένους από κάθε άλλη χρονιά: ο James Lavelle, ιδρυτής των UNKLE και της δισκογραφικής Mo’Wax, έρχεται στην Αθήνα για να παίξει στο soundcheck party του IN-EDIT στο Ρομάντσο (3/11) αλλά και να μιλήσει για τη ταινία The Man From Mo’Wax. Ο Mark Reeder έρχεται από το Βερολίνο με αφορμή την ταινία του B-movie: Lust and Sound in West Berlin 1979-89 και θα κάνει ένα μουσικό σετ με το Στέφανο Τσιτσόπουλο στην Εφημερίδα (5/11). Ο Don Letts, βετεράνος της βρετανικής πανκ σκηνής, έρχεται από το Λονδίνο για να μιλήσει για την ταινία του Punk:Attitude και βέβαια να παίξει μουσική στο closing party του IN-EDIT (7/11 στο Μπελ Ρευ) και τέλος, οι Maii και Zeid, έρχονται από το Κάιρο και τον Λίβανο, εκπροσωπώντας την underground σκηνή του αραβικού κόσμου σήμερα. Οι δυο τους θα παίξουν ζωντανά στη Στέγη, αμέσως μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ Yallah Underground (6/11). Ειλικρινά, ανυπομονώ!

Τι θα πρότεινες να μην χάσουμε;
Είναι δύσκολο να ξεχωρίσω ένα πράγμα! Φέτος έχουμε διαλέξει 17 μουσικά ντοκιμαντέρ και για 4 ημέρες σκοπός μας είναι να γεμίσουμε τις ημέρες σας με μουσική. Κάνε μία βόλτα μέχρι τη Στέγη και είμαι σίγουρος πως σε όποια ταινία και αν μπεις, θα σε συναρπάσει. Επίσης, αν έρθεις μέχρι τη Στέγη, θα βρεις και το ΒΕΑΤ, το δεύτερο τεύχος του περιοδικού του IN-EDIT. Είναι στην ουσία ένα φανζιν, στο οποίο καλούμε φίλους και συνεργάτες να γράψουν κάτι με αφορμή τις ταινίες του φεστιβάλ. Νομίζω πως πραγματικά αυτό είναι το κομμάτι που συμπληρώνει τέλεια την ιστορία που αφηγείται το IN-EDIT.

Το ντοκιμαντέρ εκείνο του φετινού προγράμματος που θα μαγέψει το κοινό;
To i call him morgan είναι ένα από τα διαμάντια της φετινής διοργάνωσης. Όπως είπε ο Γιώργος Παπαδημητρίου, δεν είναι απλά μία ταινία για την τζαζ μουσική, είναι ποτισμένη μέχρι το μεδούλι με το δηλητηριώδες νέκταρ της.

Lavelle. To όνομα που μας απασχολεί πριν ακόμα τον παρακολουθήσουμε. Ποιος είναι τελικά ο κύριος Lavelle;
Νομίζω είναι πραγματικά μεγάλη ευκαιρία να μάθουμε παραπάνω για το τι είναι ο Lavelle τόσο στο Ρομάτζο όσοι κατάφεραν να τον απολαύσουν από κοντά όσο και στην ταινία για την Μο Wax Records.  Ωστόσο μερικά βασικά του στοιχεία,  Ο James Lavelle, γεννημένος στο Λονδίνο τη δεκαετία του ’70, υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς και επιδραστικούς ανθρώπους της μουσικής στη δεκαετία του ’90. Ιδρυτής της δισκογραφικής εταιρείας Mo’ Wax Records και των Unkle, ο Lavelle συνεργάστηκε με ορισμένους από τους κορυφαίους καλλιτέχνες της δεκαετίας, ανάμεσα στους οποίους ήταν ο DJ Shadow, ο Ian Brown, ο Thom Yorke, ο Richard Ashcroft και οι Massive Attack. Δέκα χρόνια αφότου άφησε την Οξφόρδη για να δουλέψει σε δισκάδικο, ο Lavelle ίδρυσε μία από τις πιο ιδιαίτερες δισκογραφικές στον κόσμο. Ως μουσικός παραγωγός, είχε καθοριστική επίδραση στα μουσικά δρώμενα. Έζησε στον μέγιστο βαθμό της ημέρες και τις νύχτες του, αναζητώντας μουσικούς, σχεδιαστές, σκηνοθέτες και καλλιτέχνες για να μοιραστεί και να αναπτύξει ιδέες. Στην πιο ριζοσπαστική –μουσικά– δεκαετία του 20ού αιώνα, μετά από αυτήν του ’60, ο Lavelle ξεχώρισε έχοντας αναδείξει μερικούς από τους πλέον αξιόλογους μουσικούς και συνθέτες.

Περισσότερες Πληροφορίες

https://www.facebook.com/InEditGreece/
https://www.facebook.com/parenthesis/

INSTAGRAM
FOLLOW DIDEE