The One Weeks Journal #45 Aakash Odedra

Intro

Ο πολυβραβευμένος Βρετανός χορευτής Aakash Odedra σπούδασε τους παραδοσιακούς ινδικούς χορούς Kathak και Bharat Natyam, με την Nilima Devi στο Λέστερ και με την Chitraleka Bolar στο Μπέρμιγχαμ, συνεχίζοντας στην Ινδία την εκπαίδευσή του με την Asha Joglekar και την Chhaya Kantaveh.

Έχοντας κερδίσει τις υποτροφίες Sampad (South Asian Arts) και Akademi (South Asian Dance UK), το 2009 παρουσίασε ένα σόλο του στο Svapngata Festival, όπου οργάνωσε το περίφημο Sadlers Wellsπου επιμελήθηκε από τον Akram Khan, ο οποίος έγινε και μέντοράς του, ωθώντας τον να «παντρέψει» την παράδοση με τον σύγχρονο χορό.

Το 2011 ιδρύει τη δική του ομάδα, την Aakash Odedra Company και αφιερώνεται με τεράστια επιτυχία στη χορογραφία, όπως αποδεικνύει και η πρώτη του απόπειρα πάνω στο Get on the Good Foot του James Brown στο Apollo Theater της Νέας Υόρκης. Το 2012 συνυπογράφει με άλλους χορογράφους την τελετή λήξης της Ολυμπιάδας του Λονδίνου.

Μέχρι σήμερα έχει κερδίσει πολλά και σημαντικά βραβεία τόσο ως χορευτής, όσο και ως χορογράφος, τη στιγμή που οι παραστάσεις του, Rising, Murmur, INKED, Echoes κλπ., συνεχίζουν να δημιουργούν ασφυκτικά sold out, «σπάζοντας ταμεία» στην Ευρώπη αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο.

Ο Aakash Odedra μαζί με ακόμα 3 καταξιωμένους χορευτές, έρχονται για δυο μόνο παραστάσεις στο Θέατρο Παλλάς με το χορογραφικό τους έργο «Rising» στις 5 και 6 Νοέμβρη. Οι Akram Khan, Russell Maliphant και Sidi Larbi Cherkaoui συνδημιουργούν για πρώτη φορά μαζί μια σπονδυλωτή παράσταση χωρισμένη σε τέσσερα μέρη.

The One Weeks Journal #45

Aakash Odedra

24th October – Working

Hear no evil, see no evil, speak no evil.

Or at least try not to. When you believe in someone or something, you work till 05:00 am without complaining, to share your passion and belief with the world; even if that means from the minute ‘till the minute that you fall asleep, the only thing you see sometimes is the screen. We had the honour of presenting Aditi Mangaldas, a kathak legend this October in England, but we also had the honour and the strong commitment of sharing her art with as many people as possible. For us, this means marketing, marketing and more marketing. I’m in need of being multifaceted. Being on stage isn’t where the only challenge for me lies anymore. Sharing something that is different, making people take their chance with something new may be a challenge, but if you truly believe in something, every challenge encountered will always be worth it.

24th-october-1-hear-no-evil-see-no-evil-speak-no-evil

 

25th October – Murmuration

Murmur. Rehearsal and show in Wales. A piece that I do which is based on dislexia. Dislexia is often seen as something negative, a curse even; but in this piece I strive to turn this curse into my blessing.

Each time I rehearse this piece I find a new path, a new answer. And in finding the answer, a new journey is opened.

Before the show tonight, I had the ongoing sensation that something was not right. I felt as if I was standing at the edge of a cliff, just about to fall. The fright, the darkness, became physical, I felt I was stuck in my stomach, inside my chest. The only way to get rid of it was dancing. Dance has become my medication, sometimes -like a child, you don’t like to take your medication. Change sometimes is difficult; but change is also the only constant in life.

25th-october-2-rehearsal-of-murmur

25th-october-1-feeling-unbalanced25th-october-3-rehearsal-of-murmur

26th October – TedXLeicester

Surprises never come with invitations. As an artist one must be ready to adapt and change. This is the first time, due to technicalities, that I was unable to perform the planned piece. What should I do? I chose to adapt.

At the flick of a phone call, my friend was sent to pick up a new costume and bring it into the theatre, I was ready to perform a new piece within one and a half hours. The anxiety of feeling rushed, unprepared was getting the “better” of me. My heart was pounding as I knew that somewhere -sitting in the auditorium, was my dance idol, Aditi Mangaldas, and her company. I decided to give my all and simply leave it to “live in the moment”. The curtains lifted, music came on and the dance took over me. Before I realised it, I was greeted by applause and the piece (the whirlwind) had already finished.

From contemporary to Kathak, from Kathak and beyond; change was the name of my day.

26th-october-1-back-up-plan-nritta-in-tedx26th-october-3-the-original-plan-i-imagine26th-october-2-the-original-plan-i-imagine

27th October – Roses for Aditi

I was tired. Exhausted. But I was determined to make it a very special day, one to be remembered. We drove from Leicester to Birmingham to buy roses. hundreds of them; fresh from the market. I wanted to keep them as a surprise, a secret. So as soon as I arrived back to Leicester, I took them into the changing room to prepare them for the show, I removed each and every thorn with my hands; these, pricked and bleeding, reminded me that “even a bed of roses is full of thorns”.

Finally the moment arrived. We handed them to the audience, each rose given brought out a smile in return. The fragrance from the roses reflected the performance of Aditi Mangaldas’ company in our home theatre in Leicester.

Thunder of applauses and a shower of roses fell upon the performers. I saw my idol smile, I saw her cry, but most important of all, I saw that she was moved and this made me smile.

27th-october-1-a-trip-to-the-flower-market27th-october-2-the-roses 27th-october-3-the-rose-aditi-mangaldas 27th-october-4-the-great-finale 27th-october-5-the-great-finale

28th October – My Neighbour

This day was for my neighbour who I love so much. She is full of wisdom, love and compassion. Aged 92, she has so many stories to tell, many lessons to teach, she only needs someone to sit there and listen to her. Sometimes I fell she is a mother; but most of the time I see my grandmother replaced with her. I admire her sharp memory, keen sense of detail and poetic imagery. Through her stories, she becomes my portal through time. It is through her eyes that I see the world that has gone by; through her ears, I hear the consense of the future; and through her being, I acknowledge the testimony of a life with a purpose. What is her name? Her name is Eileen.

28th-october-2-eileen28th-october-1-eileen

29th October -Mehfil

Flowers. Candles. Action!

I wanted to recreate a moment long lost in time. A time where dancers and musicians would gather informally within the intimate setting of a mehfil. An evening where the improvisational skills of dancers and musicians are tested.

The candles illuminating my house made the perfect ambience. On tabla sat Mohit, improvising complex rhythmical patterns, greeted and cheered by an applause of gratitude from the other guests. Followed by Ashish playing the pakhawaj (one of my favourite instruments as the vibrations travel through me and make me want to get up and dance. it connects to the lord Shiva, the ancient god of destruction and life). Then the evening came to a softer, melodic ending with Faraz’s voice, soothing the soul like a dessert after a spicy meal.

Fun, laughter and impersonations followed the arts. What a way to end Aditi Mangaldas Company’s tour and stay in Leicester.

29th-october-1-a-pre-diwali-mehfil29th-october-2-improvisation-time

30th October – End of a cycle

Today, it’s Aditi’s last show. Tomorrow they go back home. We have finished an old journey, marking a new beginning. The month has been unpredictable. but unpredictability is the real name of life. I just hope and pray for next year, regardless of the uncertainty, that god gives me the power to smile in the face of any tests and trials that life may throw on our way.

30th-october-2-a-small-souvenir30th-october-1-saying-goodbye-to-big-friends

Happy Diwali.

RISING

5 και 6 Νοεμβρίου 2016

ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ

Akram Khan, Russell Maliphant,

Sidi Larbi Cherkaoui, Aakash Odedra

ΦΩΤΙΣΜΟΙ

Michael Hulls

Τα μέρη τα οποία αποτελούν το Rising είναι:

1. NRITTA

Χορογραφία και Μουσική: Aakash Odedra

Nritta σημαίνει «καθαρός χορός» και επιχειρεί να ενώσει δύο αντιθετικά στοιχεία, την τραχιά αρρενωπότητα και την αισθησιακή θηλυκότητα, στο κοσμικό, συμπαντικό διάβα τους. Συμβολίζει τους κοσμικούς κύκλους της Δημιουργίας και της Καταστροφής, καθώς και τον καθημερινό ρυθμό της γέννησης και του θανάτου, μέσω του έντονου δυναμικού χορού Tandav και παράλληλα του Lasya, ενός χορού με απαλές, κυκλικές, σαγηνευτικές κινήσεις.

2. IN THE SHADOW OF MAN

Χορογραφία: Akram Khan
Φωτισμοί: Michael Hulls
Μουσική: Jocelyn Pook

Με μέθοδο και όχημα τους κινητικούς ρυθμούς ορισμένων ζώων, την μοντέρνα κινησιολογική έκφραση αλλά και τον παραδοσιακό Ινδικό χορό Kathak, βλέπουμε μία χορευτική προσέγγιση της εξέλιξης των ανθρώπων.

3. CUT

Χορογραφία: Russell Maliphant – Φωτισμοί: Michael Hulls
Μουσική: Andy Cowton

Ο Maliphant, ο πρώτος μόνιμος χορογράφος του Sadler’s Wells, εκμεταλλευόμενος τη γνώση και την εμπειρία του Aakash Odedra στον σύγχρονο δυτικό χορό, αλλά και την οικειότητά του με την ανατολίτικη παράδοση, όπως με του Ινδικούς χορούς Kathak και Bharat Natyam, μελετά τις έννοιες της ροής και της μορφής.

4. CONSTELLATION

Χορογραφία: Sidi Larbi Cherkaoui – Φωτισμοί: Willy Cessa
Μουσική: Olga Wojcieowska

Ένα χορευτικό παιχνίδι του Βέλγου Sidi Larbi Cherkaoui, μέσα από το οποίο επιδιώκει να αναδείξει διαφορετικές μορφές ήχου και διαφορετικές πηγές φωτός, που όμως καταφθάνουν μαζί, δημιουργώντας τους δικούς τους αστερισμούς, σ’ ένα παράλληλο σκηνικό σύμπαν.

Στοιχεία Παράστασης

Ημερομηνίες και Ώρα Έναρξης παραστάσεων:

Σάββατο, 5 και Κυριακή, 6 Νοεμβρίου στις 20.30

Διάρκεια: 1 ώρα και 15′

Τρέιλερ

Τιμές Εισιτηρίων: Ζώνη Δ: 15€ || Ζώνη Γ: 25€ || Ζώνη Β: 35€ || Ζώνη Α: 45€ || Διακεκριμένη Ζώνη: 55€
Για παιδιά, μαθητές, φοιτητές, άνεργοι, έκπτωση 20% σε όλες τις ζώνες:
Ζώνη Δ: 12€ || Ζώνη Γ: 20€ || Ζώνη Β: 28€ || Ζώνη Α: 36€ || Διακεκριμένη Ζώνη: 44€

Προπώληση Εισιτηρίων
Ηλεκτρονικά στο viva.gr (https://www.viva.gr/tickets/theater/pallas/aakash-odedra/) και τηλεφωνικά στο 11876
Στα ταμεία του Παλλάς (Βουκουρεστίου 5)
Σε καταστήματα Public και MediaMarkt

Δημήτρης Κωνσταντινίδης

INSTAGRAM
FOLLOW DIDEE