Έλενα Παυλάκη: Αnimation και αυτισμός σε ένα πρότζεκτ διπλωματικής που εντυπωσιάζει

Φωτογράφιση: Αγγελική Καλαμαρά

Η Έλενα Παυλάκη σπούδασε στον ΑΚΤΟ Αnimation & Ιnteractive Μedia. Μεγαλώνοντας με δυο κωφούς γονείς ήταν αδύνατο να μην ευαισθητοποιηθεί για αντίστοιχες κοινωνικές ομάδες. Παρουσιάζοντας μια άκρως καινοτόμα εκπαιδευτική εφαρμογή που λειτουργεί ως animated λεξικό ρημάτων για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, εξηγεί σε εμάς την ιδέα, την ανάγκη αλλά και την αποτελεσματικότητα αυτής καθώς υπενθυμίζει το ότι οφείλουμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας σε άτομα με ειδικές ανάγκες στη χώρα μας.

IMG_8658 

Μίλησέ μου για την ιστορία σου από παιδί. Για τις δικές σου επιρροές από μικρή και για την αγάπη σου για τις τέχνες.
Από πάντα μου άρεσε να ζωγραφίζω ίσως χωρίς ιδιαίτερη τεχνική και κυρίως αφηρημένα όμως με κάθε ευκαιρία, όπου έβρισκα μολύβι, έκανα σχέδια. Μου άρεσε πολύ να πειραματίζομαι με τα χρώματα και να βάφω γυάλινα μπουκάλια με ό,τι συνδυασμούς χρωμάτων και σχημάτων μπορούσα να φανταστώ. Μεγαλώνοντας άρχισα τις κατασκευές, ρολόγια τοίχου, διακοσμητικά, τασάκια, κοσμήματα, τα οποία βέβαια στη συνέχεια έβαφα. Υπήρχε πάντα μια καλλιτεχνική διάθεση, λίγο οι γονείς μου που είναι πολύ δημιουργικοί, λίγο η ξαδέλφη μου, που έχει κάνει εξαιρετικές δουλειές και δουλεύει με πάθος στο χώρο της τέχνης. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη αγάπη, που έχει κάθε παιδί για τα κινούμενα σχέδια, συνέβαλαν στο να επιλέξω τελικά σπουδές πάνω στο animation.

Σπούδασες στον ΑΚΤΟ Αnimation & Ιnteractive Μedia. Τι σου προσέφεραν οι σπουδές σου; Τι έλαβες σε επαγγελματικό αλλά και προσωπικό επίπεδο;
Ξεκινώντας στον ΑΚΤΟ, γνώριζα το εμπορικό κομμάτι των κινουμένων σχεδίων, όπως οι περισσότεροι. Πίστευα πως αυτό που θα ακολουθήσει μετά τις σπουδές θα σχετίζεται με εντυπωσιακά 3d animation ή 3d παιχνίδια. Σε συνεπαίρνει η ιδέα του 3d, όπως είναι φυσικό, είναι άλλωστε κάτι καινούργιο η εξέλιξη του animation με τα τεχνολογικά μέσα αυτής της εποχής. Παρόλα αυτά, οι σπουδές περιλαμβάνουν ένα σύνολο βασικών μαθημάτων, ανεξάρτητα από το 3d, που σου προσφέρουν καλλιτεχνικές γνώσεις και σε εισάγουν στις διάφορες τεχνικές του animation. Μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω κι άλλες πλευρές του animation, που δεν ήξερα ότι με ενδιαφέρουν και να εξελίξω το επίπεδο της αισθητικής μου. Συνειδητοποίησα πως η ίδια η  «εμψύχωση» είναι αυτή που με συναρπάζει και όχι η τεχνική που θα ακολουθήσω και δεν περιορίστηκα στο 3d. Δεν μπορώ να πω ακόμα για το επαγγελματικό κομμάτι καθώς μόλις ολοκλήρωσα τις σπουδές μου. Όσο ήμουν φοιτήτρια όμως, είχα την ευκαιρία να γνωρίσω εξαιρετικούς καθηγητές, που με καθοδήγησαν, με στήριξαν και διαμόρφωσαν τον καλλιτεχνικό μου χαρακτήρα. Ο περισσότερος κόσμος γύρω μου δυσκολεύεται να κατανοήσει την έννοια του animation, δεν γνωρίζει τι ακριβώς κάνω και τι έμαθα στη σχολή. Η συναναστροφή λοιπόν, με τους συμφοιτητές μου, με τους οποίους μοιραζόμασταν τις καλλιτεχνικές μας ανησυχίες και το κοινό ενδιαφέρον για το animation, ήταν ένα μεγάλο στήριγμα και πηγή έμπνευσης καθ’ όλη τη διάρκεια των σπουδών.

IMG_8740

H ενασχόλησή σου με δραστηριότητες και εκδηλώσεις για βαρήκοα άτομα και με αναπηρίες προέκυψε από την ευαισθησία σου γι’ αυτές τις κοινωνικές ομάδες;
Μεγαλώνοντας σε ένα σπίτι με 2 κωφούς γονείς είναι αδύνατο να μην ευαισθητοποιείσαι με αυτές τις κοινωνικές ομάδες. Γνωρίζεις τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σε καθημερινή βάση αλλά και πώς εντάσσονται στην κοινωνία. Από μικρή συναναστρεφόμουν με κωφά και βαρήκοα άτομα, επισκεπτόμουν συχνά  τις τάξεις της μητέρας μου, που είναι εκπαιδευτικός σε σχολεία κωφών και ακολουθούσα σε εκδηλώσεις. Είχα τη δυνατότητα να εξοικειωθώ με τον όρο «αναπηρία» από νωρίς και να συμμετέχω σε δραστηριότητες ατόμων με αναπηρίες. Δεν αρκεί απλά να γνωρίζεις, χρειάζεται να θέλεις και να προσφέρεις. Ο λόγος λοιπόν, που ασχολούμαι όσο μπορώ με τέτοιου είδους δραστηριότητες δεν είναι μόνο η ευαισθησία μου απέναντι σε αυτές τις ομάδες αλλά και η ανάγκη που μου δημιουργείται να βοηθήσω με κάθε τρόπο.

Στη διπλωματική σου δημιούργησες ένα δείγμα μιας εκπαιδευτικής εφαρμογής που λειτουργεί ως animated λεξικό ρημάτων για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Πρόκειται για κάτι αρκετά καινοτόμο. Πιστεύεις πως πρέπει να εξελίξουμε και να δουλέψουμε περισσότερο πάνω σε τέτοιου είδους ενέργειες ως νέοι άνθρωποι αυτής της χώρας;
Ασφαλώς. Οφείλουμε, θα έλεγα, να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας σε άτομα με ειδικές ανάγκες και ιδιαίτερα στο χώρο της εκπαίδευσης. Οι νεότεροι, άλλωστε, είμαστε και οι πιο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. Πολύς κόσμος δεν γνωρίζει την εκπαιδευτική διαδικασία που ακολουθείται στα ειδικά σχολεία και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά. Δεν προκύπτουν βέβαια, τα ίδια προβλήματα σε όλα τα είδη αναπηρίας. Στον αυτισμό όμως, τον οποίο ερεύνησα εγώ, υπάρχουν τρόποι να βοηθηθούν τα παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα επικοινωνίας. Για τη δημιουργία της διπλωματικής μου, είχε προηγηθεί μια διεξοδική έρευνα πάνω στον αυτισμό και την εφαρμογή του animation σε αυτόν. Πραγματοποιήθηκαν πειράματα και εργαστήρια animation σε αυτιστικά παιδιά για να εκτιμηθεί η αποτελεσματικότητα μιας τέτοιας εφαρμογής. Κατά την ερευνητική διαδικασία διαπίστωσα όχι μόνο πως τέτοιου είδους πρωτοβουλίες μπορούν να διευκολύνουν σημαντικά την εκμάθηση των παιδιών αλλά και πως οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς αναζητούν συνεχώς  νέο εκπαιδευτικό λογισμικό για χρήση στο σχολείο και στο σπίτι. Υπάρχει ανάγκη για εκπαιδευτικό λογισμικό και ειδικό υποστηρικτικό υλικό σε μαθητές με ειδικές ανάγκες και η κάθε μας προσπάθεια  μπορεί να προσφέρει σε αυτά τα παιδιά καλύτερη πρόσβαση στην εκπαίδευση.

IMG_8681

Σκέφτηκες να φύγεις στο εξωτερικό για σπουδές αλλά και για μόνιμη ζωή;
Ναι, το έχω σκεφτεί. Δεν είμαι έτοιμη να φύγω από την Ελλάδα, έχω μεγαλώσει εδώ αλλά όσο οι στόχοι μου δεν μπορούν να επιτευχθούν εδώ, υπάρχουν σημαντικοί λόγοι που με κάνουν να θέλω να δοκιμάσω την τύχη μου στο εξωτερικό. Όχι μόνο λόγο της σημερινής οικονομικής κατάστασης αλλά διότι δυστυχώς ο κλάδος μου δεν είναι αρκετά ανεπτυγμένος στη χώρα μας. Αυτό το γνώριζα από πριν γι’ αυτό και είμαι διατεθειμένη να κυνηγήσω το όνειρό μου αλλού.

Μπορείς να μου περιγράψεις την καθημερινότητά σου αυτή την περίοδο;
Προς το παρόν περιμένω το πτυχίο και παράλληλα ασχολούμαι με την εφαρμογή. Προσπαθώ να τη βελτιώσω και ψάχνω τρόπους να την ολοκληρώσω. Σκοπός μου είναι να υλοποιηθεί αυτή η ιδέα, γι’ αυτό προγραμματίζω κάποιες συναντήσεις με ειδικούς, ψυχολόγους και εκπαιδευτικούς, που θα με καθοδηγήσουν. Είναι νωρίς ακόμα για να γνωρίζω τι θα ακολουθήσει.   

Aν δεν είχες ακολουθήσει το δρόμο αυτόν επαγγελματικά, πώς θα φανταζόσουν τον εαυτό σου;
Όπως ανέφερα και προηγουμένως δεν δουλεύω ακόμα πάνω στο αντικείμενό μου. Αν δεν στρεφόμουν όμως, προς αυτήν την κατεύθυνση, υποθέτω πως θα ολοκλήρωνα τις σπουδές μου στο Τ.Ε.Ι. Πολιτικών Δομικών Έργων και θα δούλευα πάνω σε αυτό. Σίγουρα θα συνέχιζα τα προσωπικά μου καλλιτεχνικά projects αλλά δε θα έφτανα ποτέ στο επίπεδο που βρίσκομαι τώρα. Μπορώ να πω πως είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που ήρθαν έτσι τα πράγματα, διάλεξα να κάνω κάτι που με ευχαριστεί και αγαπώ και δεν θέλω να φαντάζομαι τον εαυτό μου διαφορετικά. 

Πιστεύεις πως μπορούμε να συνεχίσουμε να κάνουμε το όνειρο πραγματικότητα; Μας προσφέρεται το κατάλληλο έδαφος στην Ελλάδα για να μπορούμε να ονειρευτούμε και να δημιουργήσουμε άφοβα;
Με υπομονή και επιμονή μπορούμε και πρέπει να κάνουμε τα όνειρά μας πραγματικότητα. Δεν είναι πάντα εύκολο αλλά κάθε εμπόδιο για καλό. Φυσικά και μπορούμε να ονειρευτούμε και να δημιουργήσουμε στην Ελλάδα, τέτοιου είδους κρίσεις μάλιστα είναι πηγή έμπνευσης για κάθε καλλιτέχνη. Άφοβα όμως, δεν νομίζω. Περνάμε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο τα τελευταία χρόνια. Κάθε νέος στην Ελλάδα ξέρει πριν ακόμα σπουδάσει πως μπορεί να μην βρει ποτέ δουλειά στη χώρα του. Αυτό σίγουρα επηρεάζει τα όνειρά μας, πρέπει όμως να είμαστε έτοιμοι, αν βρούμε τις πόρτες κλειστές εδώ, να τα κυνηγήσουμε αλλού.

Θεωρείς ωραίο το κυνήγι για να κρατάμε ζωντανές τις φιλοδοξίες μας;
Πιστεύω είναι αυτό που μας οδηγεί, με αυτόν τον τρόπο εξελισσόμαστε σαν άνθρωποι και σαν καλλιτέχνες.

 

INSTAGRAM
FOLLOW DIDEE
DIDEE MAGAZINE
MyMail WordPress Plugin free