Ο Γρηγόρης Χατζηιωαννίδης για το Sterna Art Project 2016

Φωτογραφία εξωφύλλου: Γρηγόρης Χατζηιωαννίδης, ιδρυτής Sterna Art Project, Φωτογραφία Νύσος Βασιλόπουλος, Sterna Art Project, 2015 

Συνέντευξη: Φένια Ζάννη

Tο Sterna Art Project επιστρέφει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στην ιδιόμορφη Νίσυρο. Ο Γρηγόρης Χατζηιωαννίδης, ιδρυτής του Sterna Art Project 2016 μιλάει για την εξέλιξη αυτού του θεσμού, τη σημασία της τέχνης στη ζωή του αλλά και την ιδιαίτερη ενέργεια της Νισύρου που μεταφράζεται σε ένα καλλιτεχνικό residency. Φέτος το Sterna Art Project επεκτείνεται πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας με επιμελητή τον Άγγελο Πλέσσα αλλά και εννέα σημαντικούς διεθνείς καλλιτέχνες.

Πες μας λίγα λόγια για το τι πρόκειται να παρακολουθήσουμε στο Sterna Art Project 2016 και για τη φετινή καλλιτεχνική θεματική του.
Φέτος το Sterna Art Project προσκάλεσε τον Άγγελο Πλέσσα ως καλλιτέχνη – επιμελητή που δημιουργεί ένα νέο συμμετοχικό project, το «Πρωτόκολλο Πειραματικής Εκπαίδευσης» στα Λουτρά του Μανδρακίου. Πρόκειται για ένα νέο εναλλακτικό μοντέλο εκπαίδευσης που βασίζεται στη βιωματική και κοινή, δημόσια εκμάθηση. Μια συνεχής πλοήγηση απόψεων, προσωπικοτήτων και προσεγγίσεων που θα συνυπάρξουν, με στόχο οι συμμετέχοντες να μάθουν ο ένας από τον άλλον για να δημιουργήσουν. Εννέα επαγγελματίες διαφορετικού background (Ανδρέας Αγγελιδάκης, Sepake Angiama, Agnieszka Gratza, Paolo Thorsen-Nagel, Quinn Latimer, Oliver Laric, Arvo Leo, Mia Ludstrom, Garrett Nelson) που θα λάβει χώρα από τις 10 μέχρι τις 21 Ιουλίου, με κορύφωση τα εγκαίνια της έκθεσης το βράδυ της 21 Ιουλίου με μια performance (διάρκεια έκθεσης ως 20 Αυγούστου). Η άλλη ιδιαιτερότητα του project φέτος είναι ότι αυτή η διαδικασία θα είναι ανοιχτή στο κοινό. Δηλαδή, όποιος θέλει μπορεί να παρακολουθήσει τη διαδικασία, σε όποιο στάδιο επιθυμεί οργανώνοντας να είναι στη Νίσυρο.

Παράλληλα, το Sterna Art Project ξεκινάει και μία νέα συνεργασία με την ATOPOS CVC. Μαζί με το Βασίλη Ζηδιανάκη προσκαλέσαμε έναν νέο ανερχόμενο φωτογράφο, τον Andrey Bogush – ο οποίος ήταν ο artist in residency, 24 Μαΐου με 6 Ιουνίου – για να δημιουργήσει νέο έργο που θα παρουσιαστεί μετά στον χώρο της ATOPOS στο Μεταξουργείο. Μια ακόμη σημαντική συνεργασία είναι στα σκαριά και σύντομα θα ανακοινωθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Σημαντική και συγκινητική – γιατί είναι ο δάσκαλός μου – είναι η παρουσίαση του έργου «Νίσυρος», δημιουργία του Πάνου Κοκκινιά το 2014, την πρώτη χρονιά του project, στο χώρο της Sterna στο κάστρο στις 19 Ιουλίου.

Αυτή η συνεργασία με τον Άγγελο Πλέσσα και τους εννέα διεθνείς καλλιτέχνες τι σημαίνει για σένα;
Χαίρομαι που το Sterna Art Project μόλις την τρίτη του χρονιά έχει καταφέρει να πάρει έναν τέτοιο διεθνή χαρακτήρα. Ακόμα περισσότερο χαίρομαι, που φέτος εστιάζουμε περισσότερο στη διαδικασία και όχι στην ανάπτυξη του έργου με τη συμβατική έννοια. Εστιάζουμε δηλαδή στην έρευνα που το project έχει ξεκινήσει από το 2014 και βρίσκω φοβερά ενδιαφέρον το γεγονός ότι η «ερευνητική ομάδα» δεν αποτελείται μόνο από καλλιτέχνες άλλα και από art practitioners διαφορετικού background.

3.Panos Kokkinias Nisyros
Πάνος Κοκκινιάς, Νίσυρος, 2014, Φωτογραφία Πάνος Κοκκινιάς, Sterna Art Project, 2016

Είσαι ο ιδρυτής αυτού του θεσμού, που πλέον κάθε χρόνο δημιουργεί κάτι ξεχωριστό στα καλλιτεχνικά δρώμενα της χώρας. Πώς βλέπεις την εξέλιξη του project;
Ομολογώ ότι τα πράγματα πάνε καλύτερα απ’ ό,τι φανταζόμουν και σχεδίαζα την πρώτη χρονιά που υλοποιήθηκε το project, το 2014. Χαίρομαι, γιατί υπάρχει πρόσφορο έδαφος για να δημιουργήσω προσωπικά καθώς και επειδή – μόλις στον τρίτο χρόνο ζωής του – το Sterna Art Project παίρνει διεθνή χαρακτήρα. Βέβαια αυτή η έρευνα που δημιουργείται, είναι ανεξάντλητη και υπάρχουν πολλές ιδέες για περαιτέρω ανάπτυξη αλλά οι συνθήκες το περιορίζουν σε έναν βαθμό. Υπάρχουν δύο άλλοι σημαντικοί χώροι που θέλω να χρησιμοποιήσω, ενώ σκέφτομαι ήδη για του χρόνου μια μεγάλη εγκατάσταση στο ερειπωμένο Κάστρο του Εμπορειού, όπου βρίσκεται η Sterna. Παράλληλα, επιθυμία μου είναι να δημιουργηθούν συνεργασίες με πολιτιστικούς οργανισμούς και διοργανώσεις τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό.

Οι καλλιτεχνικές θεματικές του κάθε χρόνο λαμβάνουν πολύ καλά σχόλια από το κοινό. Ποιο πιστεύεις είναι το στοιχείο της επιτυχίας σας;
Εξ ορισμού τα προγράμματα residency εμπεριέχουν την παραμονή των καλλιτεχνών σε τόπο διαφορετικό από τη ρουτίνα. Η Νίσυρος είναι ένας πολύ ιδιαίτερος τόπος. Θα αρχίσω να γίνομαι γραφικός μάλλον αλλά θα ξαναπώ ότι ζούμε σε έναν κρατήρα. Η Νίσυρος στο σύνολό της μετατρέπεται σε ένα εργαστήριο δημιουργίας για έναν καλλιτέχνη. Έτσι δημιουργείται αυτή η έρευνα που ανέφερα νωρίτερα, που νιώθω ότι αναπτύσσεται μαζί με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες κάθε φορά και γίνεται μια συνεχόμενη διαδικασία.

Ποιος ο ρόλος της φωτογραφίας στη ζωή σου; Αποτελεί μορφή έκφρασης για σένα;
Έχω να σου πω ότι δεν είμαι λάτρης της φωτογραφίας. Ποτέ δεν ήμουν. Κι επειδή είμαι και λίγο παλιομοδίτης, νομίζω ότι έχει χάσει και τη χάρη της, μιας και σήμερα με τα smartphones και τα social media η φωτογραφία έχει ξεφτιλιστεί. Το μέσο, η κάμερα δηλαδή, έγινε ένας τρόπος έκφρασης για μένα και πραγματικά ούτε που το είχα φανταστεί. Γενικά, μου συμβαίνει να χρησιμοποιώ διάφορα μέσα για να εκφραστώ, που ;omvw αλλάζουν ανά χρονικά διαστήματα.

1.Experimental Education Protocol
Άγγελος Πλέσσας, Πρωτόκολλο Πειραματικής Εκπαίδευσης, Φωτογραφία Άγγελος Πλέσσας, Sterna Art Project, 2016

Πότε μπήκε στη ζωή σου η τέχνη; Ήταν κάτι που το ένιωσες να σου βγαίνει έμφυτα;
Από μικρό παιδί με την τέχνη ασχολούμαι. Η ζωγραφική ήταν η πρώτη μου επαφή με την τέχνη και δεν εννοώ μου άρεσε να ζωγραφίζω ως παιδί αλλά έκανα μαθήματα και ζωγράφιζα σαν τρελός. Επίσης σχεδίαζα σπίτια σαν τρελός. Στη συνέχεια έκανα θέατρο, χορό και τέλος πάντων πάντοτε γύριζα γύρω από την τέχνη και το design. Είναι αυτό που σου έλεγα και παραπάνω, μου αρέσει να αλλάζω τα μέσα, αναλόγως τη φάση που περνάω. Υπήρξε η περίοδος σε λανθάνουσα, που μάλλον από σιγουριά σπούδασα κάτι άλλο και δούλεψα στη διαφήμιση αλλά – ευτυχώς νωρίς – κατάλαβα ότι θέλω να ασχοληθώ με την τέχνη και μόνο.

Πόσο δύσκολο θεωρείς πως είναι να εδραιώσεις ένα καλλιτεχνικό project εκτός Αθήνας και για ποιους λόγους;
Είναι πιο εύκολο απ’ ό,τι νόμιζα. Θεωρώ ότι λόγω περιεχομένου αλλά και τόπου, το project εδραιώθηκε αρκετά γρήγορα.

Η απήχηση του κόσμου ανταποκρίνεται στις προσδοκίες; Πώς αντιλαμβάνεται το κοινό αυτόν τον καλλιτεχνικό διάλογο;
Ναι, πολύ. Τόσο σε τοπικό επίπεδο, όσο και εκτός Νισύρου και Ελλάδας. Νομίζω ότι το πιο ενδιαφέρον το βιώνει το κοινό που βρίσκεται στη Νίσυρο, ντόπιοι και επισκέπτες, τη στιγμή που συμβαίνει η διαδικασία. Αυτό το κοινό έρχεται άμεσα σε επαφή με τους καλλιτέχνες στο καφενείο, στην πλατεία, κτλ. κι αυτή η «εύκολη πρόσβαση» το κάνει πιο αντιληπτό.

Επόμενα καλλιτεχνικά σχέδια για σένα υπάρχουν;
Υπάρχουν διάφορα στο μυαλό μου και κάποια που είναι υπό συζήτηση. Θα ήθελα να κάνω ένα project στην Ιαπωνία, ενώ έχω αρκετή δουλειά για να ολοκληρώσω το νέο μου έργο «Light & Sound Reaction», που είναι το υλικό από την performance που έκανα στην ATOPOS τον περασμένο Μάρτιο και αφορά μια ηχητική και βίντεο εγκατάσταση.

Φένια Ζάννη

INSTAGRAM
FOLLOW DIDEE
DIDEE MAGAZINE
MyMail WordPress Plugin free